Modernizovaná souprava 81-71M
2Mt4Mt3Mt4Mt2Mt
Výrobce: Škoda a.s. Plzeň
Modernizace probíhaly: 1996(prototyp)-dodnes
Evidenční čísla - čelní vozy: 3101-3199, 3300-3399 a 3500-3504
Evidenční čísla - vložené vozy: 3201 - 3299, 3400 - 3499, 3600 - 3699 a 3800 - 3803
Počet náprav: 4
Počet trakčních motorů: 4
Výkon motoru [kW]: 110
Max. konstrukční rychlost [km/h]: 90
Max. provozní rychlost [km/h]: 80
Délka vozu přes spřáhla [mm]: 19 398(2Mt), 19 210(3Mt,4Mt)
Rozvor podvozků [mm]: 2 100
Vzdálenost otočných čepů podvozků [mm]: 12 600
Šířka vozu [mm]: 2 712
Výška vozu [mm]: 3 662
Počet dveří pro cestující: 2 x 4
Šířka dveří [mm]: 1 300
Průměr dvojkolí [mm]: 780
Vyška podlahy nad TK [mm]: 1 280
Maximální zrychlení [m/s2]: 1,3
Hmotnost čelních [kg]: 32 000
Hmotnost vložených [kg]: 31 000
Počet míst k sezení - 2Mt: 38 (+4 místa pro vozíčky a kočárky)
Počet míst k sezení - 3Mt,4Mt: 48
Počet míst k stání - 2Mt: 216 (+4 místa pro vozíčky a kočárky)
Počet míst k stání - 3Mt,4Mt: 218
Max. obsaditelnost: 1526* osob
Vůz s řídící kabinou: 2
Vložený vůz bez řídící kabiny: 3
Ucelená vlaková jednotka: ano
Počet vozů vlakové jednotky*: 5
Fotogalerie čelních vozů
3101
2102
3103
3104
2105
3106
2107
3108
3109
3110
3111
3112
3113
2114
3115
3116
3117
3118
3119
3120
3121
3122
3123
3124
3125
3126
3127
2128
2129
3130
3131
3132
2133
3134
3135
3136
2137
3138
3139
3140
3141
3142
3143
3144
2145
3146
3147
2148
3149
3150
3151
3152
3153
3154
3155
3156
3157
3158
2159
3160
3161
3162
3163
2164
3165
2166
2167
2168
3169
3170
3171
3172
3173
3174
3175
3176
3177
3178
3179
3180
3181
3182
3183
3184
3185
3186
2187
3188
3189
3190
3191
3192
3193
3194
3195
3196
3197
2198
3199
3300
3301
3302
3303
3304
3305
3306
3307
3308
2309
3310
3311
3312
3313
3314
3315
3316
3317
3318
3319
3320
3321
3322
3323
3324
2325
3326
3327
3328
3329
3330
3331
3332
3333
3334
3335
3336
3337
3338
3339
3340
3341
3342
3343
3344
3345
3346
3347
3348
3349
3350
3351
3352
3353
3354
3355
3356
3357
3358
3359
3360
3361
3362
3363
3364
3365
3366
3367
3368
3369
3370
3371
3372
3373
2374
3375
3376
3377
3378
3379
3380
3381
3382
3383
3384
3385
3386
3387
3388
3389
3390
3391
3392
3393
3394
2395
3396
3397
3398
3399
3500
2501
3502
3503
2504
           
Fotogalerie vložených vozů
3201
3202
3203
3204
3205
3206
3207
3208
3209
3210
3211
3212
2213
3214
3215
3216
3217
3218
3219
3220
2221
3222
3223
3224
3225
3226
3227
3228
3229
3230
3231
3232
3233
3234
3235
2236
3237
3238
3239
3240
3241
3242
3243
3244
3245
3246
2247
3248
3249
3250
3251
3252
3253
3254
3255
3256
3257
3258
3259
3260
3261
3262
3263
3264
3265
3266
3267
3268
3269
3270
3271
3272
3273
3274
3275
3276
2277
2278
3279
3280
3281
2282
2283
3284
3285
3286
3287
3288
3289
3290
2291
2292
3293
2294
2295
3296
3297
3298
3299
3400
3401
3402
3403
3404
3405
3406
2407
2408
2409
3410
3411
3412
3413
3414
3415
3416
3417
3418
3419
3420
3421
3422
3423
3424
3425
3426
3427
3428
2429
3430
3431
3432
3433
3434
3435
3436
3437
3438
3439
3440
3441
3442
3443
3444
2445
3446
3447
3448
3449
3450
3451
3452
3453
3454
3455
3456
3457
3458
3459
3460
3461
3462
3463
3464
3465
3466
3467
3468
3469
3470
3471
3472
3473
3474
3475
3476
3477
3478
3479
3480
3481
3482
3483
3484
3485
3486
3487
3488
3489
2490
3491
3492
3493
3494
3495
3496
3497
3498
3499
3600
3601
3602
3603
3604
3605
3606
3607
3608
3609
3610
3611
3612
3613
3614
3615
3616
3617
3618
3619
3620
3621
3622
3623
3624
3625
3626
3627
3628
3629
3630
3631
3632
3633
3634
3635
3636
2637
3638
3639
3640
3641
3642
3643
3644
3645
3646
3647
3648
3649
3650
3651
3652
3653
3654
3655
3656
3657
3658
3659
3660
3661
3662
3663
3664
3665
3666
3667
3668
3669
3670
3671
3672
3673
3674
3675
3676
3677
3678
3679
3680
3681
3682
3683
3684
3685
3686
3687
3688
3689
3690
3691
3692
3693
3694
3695
3696
3697
3698
3699
3800
3801
3802
3803
                       
Info:
nemodernizovaný vůz
vůz jezdí na trase A
vůz jezdí na trase B
vůz byl sešrotován (nebyl modernizován)
Informaci o fotce naleznete, když myší najedete na odkaz a počkáte na vyjetí komentáře
Poslední aktualizace: 26.5.2010
Fotogalerie
akce_ecs-01.jpg
3118 v depu Kačerov
akce_ecs-02.jpg
souprava 81-71M
v depu Kačerov
81-71M.jpg
3154
81-71M-1.JPG
3150 - prototyp
81-71M-2.jpg
3150, kabina - prototyp
81-71M-haje.jpg
3138, Háje - prototyp
81-71M-vnitrek.jpg
81-71M, vnitřek prototypu
Nafotil: Tomáš Rejdal
DOD-004.JPG
3130, 2149
DOD-005.JPG
3160, 3130, 2149
DOD-011.JPG
3158
DOD-012.JPG
3158
DOD-013.JPG
3106, 3162, 2332
DOD-016.JPG
3109
DOD-034.JPG
3154
DOD-048.JPG
povodňová vlnka
DOD-050.JPG
3604
DOD-051.JPG
3604
DOD-052.JPG
DOD-052.JPG
DOD-053.JPG
DOD-053.JPG
DOD-057.JPG
čelní světla
Nafotil: Michal Kuty, 20.9.2003
P1010019.JPG
3160, 3130
P1010020.JPG
P1010020.JPG
P1010021.JPG
3123
P1010022.JPG
3146, 3140
P1010023.JPG
3162, 3161
P1010024.JPG
3339, 3109
P1010025.JPG
3146, 3140, 3123
P1010050.JPG
podvozek 2379
P1010061.JPG
3135
P1010062.JPG
kabina
Nafotil: Michal Kuty, 4.11.2003
P1010093.JPG
3103 ve stanici Skalka
P1010095.JPG
3103 ve stanici Skalka
P1010098.JPG
3103 ve stanici Strašnická
P1010099.JPG
3103 ve stanici Strašnická
P1010103.JPG
3103 ve stanici Strašnická
P1010104.JPG
3103 ve stanici Strašnická
P1010105.JPG
3103 ve stanici Strašnická
P1010110.JPG
3141 ve stanici Strašnická
P1010111.JPG
ve stanici Strašnická
P1010113.JPG
3141 ve stanici Strašnická
P1010115.JPG
3141 ve stanici Strašnická
P1010122.JPG
3103 ve stanici Želivského
P1010123.JPG
3103 ve stanici Želivského
P1010124.JPG
3103 ve stanici Želivského
P1010125.JPG
3103 ve stanici Želivského
P1010131.JPG
ve stanici Želivského
P1010132.JPG
ve stanici Želivského
P1010133.JPG
ve stanici Želivského
P1010136.JPG
ve stanici Želivského
P1010137.JPG
ve stanici Želivského
P1010138.JPG
ve stanici Želivského
P1010139.JPG
3223 ve stanici Želivského a nefunkční informační panel
P1010142.JPG
ve stanici Želivského
P1010143.JPG
ve stanici Želivského
P1010144.JPG
ve stanici Želivského
P1010145.JPG
3141 ve stanici Želivského
P1010146.JPG
ve stanici Želivského
Nafotil: Michal Kuty, asistence: Tomáš Rejdal,22.11.2003
PC160070.JPG
řídící pult
PC160071.JPG
interiér
Nafotil: Michal Kuty, 16.12.2003
host.JPG
3140, 3106 v DH
Nafotil: Ján Dohnal, 2003
Souhrnné informace
Každý cestující pražského metra jistě poznal, že vozy sice mají solidní tecnický stav, ale značně zaostávají morálně. Především v oblasti interiéru se u výrobce téměř nic nezměnilo už od 60. let. I přesto ale situace není zdaleka tak hrozná, jak dnes mnoho důležitých lidí tvrdí. Stačí se podívat do interiéru většiny železničních vozidel a hned máte jasno. DP-Metro ovšem není žádná chudá instituce, jako třeba ČD. Tedy dotace mají téměř shodné, ale délkou sítě je jasně poznat, kdo si může více dovolit. Proto už v roce 1990, v porevoluční (a protiruské) euforii se vznesla vlna odporu proti vnuceným vozům od "nepřítele". Během toho roku se dohodl DP s ČKD Tatra na předložení variant výroby nových vozů ve dvou variantách. První pamatovala na moderní způsob stavby hliníkové konstrukce a byla vytvořena ve spolupráci s anglickou firmou Brell. Druhá varianta předpokládala výrobu vozů klasických ocelových. Záhy přišlo s nabídkou i konsorcium Škoda - Siemens - SGP, jejich vůz měl opět ocelovou stavbu. Bližší dohodnutí dodávek se ale oddalovalo a bylo jasné, že se v nejbližší době nepodaří nahradit většinu vozového parku. Pro nejbližší období se předpokládaly dodávky 110 vozů, tedy 22 souprav, jednak jako náhrada za vozy Ečs a zbytek pro rozšíření vozového parku. Proto na začátku roku 1994 dohodl DP a konsorciem Škoda DT + ČKD Praha modernizaci jedné soupravy vozů 81-71. Z kačerovského depa byla odeslána 30.6.1994 a po dvouleté práci dorazila zpět 1.5.1996.

Cílem modernizace je prodloužit životnost vozů minimálně o 15 let a zároveň zvýšit spolehlivost, kulturu cestování a v neposlední řadě i spotřebu energie. Souprava modernizovaných vozů sestává ze 3 následujících typů.
  • 2 Mt je čelní motorový vůz s kabinou strojvedoucího, zabezpečovacím zařízením a akumulátorovými bateriemi.
  • 3 Mt je vložený motorový vůz s akumulátorovými bateriemi. Je v soupravě řazen uprostřed.
  • 4 Mt je rovněž motorový vložený vůz. Má instalováno kompresorové soustrojí a v soupravě je řazen na druhé a čtvrté pozici.
Řazení v soupravě: 2Mt + 4Mt + 3Mt + 4Mt + 2Mt

Z důvodu rozdílnosti vozů je provoz možný pouze v nedělitelných soupravách. Mezi vozy jsou nová spřáhla firmy Dellner a čelní vozy mají pro spřahování s další soupravou původní poloautomatické spřáhlo, obohacené o nový tlumící člen. Postup rekonstrukce začíná odstrojením celé skříně a opískováním konstrukce. U čelních vozů je poté odříznuto celé čelo a dosazeno nové s panoramatickým sklem. Obří větrací otvory na střeše jsou podélně zakryty. Zcela nová je i příčka mezi kabinou a prostorem pro cestující. Nová kabina nabízí řidiči značně vyšší pohodlí i výhled. Interiér vozů má nové sklolaminátové obložení, podlahu i sedačky (od 3.sériové soupravy jsou odlišné - od výrobce Air Čenkov). Jejich uspořádání je příčné a ve voze se najde i dost prostoru pro kočárky, kola a vozíčkáře. Hustá síť červených madel navozuje dojem džungle. Možná trochu rozporuplně je přijímána kolmá tyč uprostřed nástupního prostoru, která sice zaplňuje odvěké "hluché" místo, kde je možné se chytit leda někomu za kabát, ale na vlastní oči jsem viděl člověka, jenž si jí nevšimnul a ... (tak proto jsou ty tyče červené!). Rozsáhlý pneumatický systém je značně zjednodušen, trubky mají antikorozní ochranu. Instalovány jsou nové šroubové kompresory, poháněné asynchronními motory (jen na vozech 4 Mt). Původní rozvaděče, ventily a vzduchojemy jsou opraveny. Pro samočinnou brzdu je dodán brzdič DAKO BSE. Pro běžné brzdění slouží opět EDB, nově ale s rekuperací. Dobrzďování zajišťuje pneumatická a elektropneumatická brzda a pro odstavení slouží zajišťovací střadačová. Podvozky zůstávají stejné, jen s celkovou opravou. Na jejich "palubě" se ale odehrálo mnoho změn. Z původních motorů DK 117 V zůstaly jen velké díly. Zcela rekonstruované trakční motory jsou nyní napájeny z pulzních měničů. Spojení převodovky a motorů zajišťuje nová převodovka KWD. Elektrická výzbroj nabízí bezkontaktní přechod mezi režimy jízda a brzda. Modulové uspořádání trakčních měničů je na bázi IGBT a má procesorové řízení, které mimochodem zajišťuje protismykovou a protiskluzovou ochranu. Nová EDB je konstruována tak, aby byla schopna až trojnásobného přetížení svého trvalého výkonu. Komunikace mezi pěti vozovými očítači je zajištěna dvoulinkou WTB. Pro cestující slouží v každém voze 2 oboustranné LED panely a vlakový rozhlas. Hlavní informační panel se nachází na čele nad stanovištěm a je v netradičním červeném odstínu. Panel má zajímavý systém, je totiž na bázi DOT-LED, tedy obsahuje jak LED diody, tak i otočné elektromagnetické body (DOT). Trochu k smíchu je skutečnost, že na 1. jednotce byla místo tohoto systému instalována převíjecí orientace s tištěnými názvy konečných stanic! Původní dveře obdržely i tlačítko pro otevírání cestujícími. Plynulý provoz tohoto systému by ovšem na frekventovanějších stanicích znamenal značné zpomalení nástupu. Po dokončení rekonstrukce je dodatečně v depu Kačerov namontována i mobilní část zabezpečovacího zařízení Matra PA 135(Pilotage automatique). První tři soupravy měly barevné řešení v kombinaci bílé s oranžovočerveným pruhem pod střechou a stejnými dveřmi. Pozdější soupravy jsou vybaveny ještě oranžovočerveným pruhem pod okny, přičemž okenní část bočnice je nalakována barvou tmavě hliníkovou. První 3 (prototyp a 2 sériové) vlaky měli býtpřizpůsobeny novější barevné kombinaci v průběhu roku 2001. Ale stalo se tak jen u prototypu. Všechny nátěrové hmoty jsou samozřejmě polyuretanové. Čelo je opět černé a má sříbrnošedý lem, který přechází do pruhu na střeše (zákryt větrání). Z něj se také vynořují moderní zpětná zrcátka. Řekněme určitou perličkou je systém, který po příchozím řidiči vyžaduje elektronickou kartu, kterou se při projetí čtečkou v kabině prokáže svým jménem a čísel, jenž se mu vzápětí zobrazí na displeji. Poslední zajímavostí je zařízení pro nevidomé cestující. Na vlaku je totiž instalován povelový přijímač APEX, který získává signály z vysílače nevidomého na nástupišti. Pokud někoho najde, pak strojvedoucímu předá příslušný zvukový signál.

Jak už bylo řečeno, první souprava se vrátila na Kačerov 1.5.1996. Nejspíš ji přivezla, stejně jako další, dvojice motorových lokomotiv pražského metra řady 797.8. Oživování probíhalo na Kačerově až do 17.6.1996, kdy se vlak poprvé rozjel vlastní silou po zkušební trati. Několik dalších měsíců se práce soustředila na odstranění závad a 5. prosince souprava obstála v povinné 8 hodinové zkoušce na Kačerově, nutné pro povolení provozu v tunelu. Po půl roce, 6.6.1997 získala první souprava TBZ a poté jezdil prototyp po trase C, kde si načtal kilometry s umělou zátěží. Od 4. února dalšího roku začaly jízdy s cestujícími a přesně po roce se souprava odebrala k dílenské zkoušce. Od té doby slouží k testování zabezpečení PA 135, převážně u depa Hostivař. V současnosti je na Kačerově k dispozici 7 souprav vybavené zab. zař. Matra. Tyto soupravy tam budou až do konce jejich provozu (3.4.2005). První prototypová jednotka byla odeslána zpět do ŠKODY DT, kde se podrobuje repasi na sériové provedení. Kromě toho ji čeká jedna významná změna, a sice, že obdrží mobilní část zabezpečovacího zařízení SOP-2P, vyvíjeného firmou Adtranz ZWUS Katowice ve spolupráci s AŽD Praha (to dodává systém automatického vedení vlaku ACMB3). Celkový název tohoto zařízení je LZA. Toto nové zabezpečovací zařízení je instalováno na trase A. Jedná se tak o první rekonstruovanou soupravu pro jinou trasu, než C. Další rekonstruované vlaky (od 8.sériové soupravy), budou již z výroby určeny pro trasu A. Celkem na trasu A poputuje 25 těchto souprav. Pro trasu B se plánuje modernizovat 48 souprav.
Autor: Jan Bonev. Aktualizace: Tomáš Rejdal, 11.4.2005
 
Zpět