DOPRAVNÍ PODNIK-METRO,o.z.
D 1/1
NÁVĚSTNÍ PŘEDPIS
PRO METRO
Na základě vyhlášky ministerstva dopravy č. 173/1995 Sb. – Dopravní řád, kterou se provádí zákon o dráhách, vydává Dopravní podnik – Metro, o.z.
PROVOZNÍ PŘEDPIS
D 1/1
NÁVĚSTNÍ PŘEDPIS
PRO METRO
Schváleno ředitelem Dopravního podniku - Metro, o.z.
dne 14.
dubna 1999 č.j. 11 110/28/99/Ka
Platí od 1. května 1999
Jen pro služební
potřebu!
Obsah
|
Strana v tištěném vydání |
||||
ZÁKLADNÍ USTANOVENÍ |
|
||||
|
Všeobecná ustanovení …………………………………..….. |
5 |
|||
NÁVĚSTI LOKOMOTIVNÍHO NÁVĚSTIDLA |
|||||
|
Návěsti lokomotivního návěstidla …………………….……. |
11 |
|||
NÁVĚSTI SVĚTELNÝCH NÁVĚSTIDEL |
|||||
|
Návěsti absolutních a permisivních návěstidel …..……..…... |
14 |
|||
NÁVĚSTI OSTATNÍCH NÁVĚSTIDEL |
|||||
|
Návěsti návěstidel přidružených ke světelným návěstidlům ... |
19 |
|||
NÁVĚSTI DÁVANÉ NÁVĚSTNÍMI POMŮCKAMI |
|||||
|
Návěsti pro zákaz jízdy ……………………………………... |
30 |
|||
ORIENTAČNÍ PRVKY |
|||||
|
Traťové značky ……………………….…………………….. |
43 |
|||
ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ |
|||||
|
Odpovědnost ………………………………………………... |
47 |
Základní ustanovení
Všeobecná ustanovení
Rozdělení návěstidel
b) světelná;
c) ostatní.
b) permisivní, s nejpovážlivější návěstí 16, Opatrně;
c) seřaďovací, s nejpovážlivější návěstí 15, Stůj.
Znění výjimky č. 1
Na trati IV. C1 ve dvoukolejném tunelu:
a)
permisivní návěstidlo č. 160 je umístěno v km 15,909 ve 2. koleji, odchylně od
ustanovení předpisu D 1/1, vlevo od koleje, pro kterou platí;
b) absolutní návěstidlo LA-S1y a LA-L2 jsou umístěna v 1. a 2. koleji, odchylně od ustanovení předpisu D 1/1, vlevo od koleje, pro kterou platí;
Tato návěstidla musí být umístěna a odstíněna tak, aby nemohlo dojít k záměně s jiným světelným návěstidlem.
b) cestová, která zakazují nebo dovolují jízdu za návěstidlo v obvodu stanice s kolejovým rozvětvením; zřizují se v prostoru mezi vjezdovými návěstidly a odjezdovými návěstidly platnými pro týž směr jízdy;
c) odjezdová, která zakazují nebo dovolují odjezd ze stanice s kolejovým rozvětvením nebo z depa;
d) krycí, která označují na kusé koleji místo, kde končí vlaková cesta, nebo kryjí nebezpečná místa pro vlakovou dopravu.
Označování světelných návěstidel
Vyobrazení světelných návěstidel
žluté ………. |
Ž |
|
a) |
b) | |
|
Návěsti
b) na tratích v podzemí vyjma prostorů stanic osvětlených normálním osvětlením (viz předpis D 2/1) nebo denním osvětlením.
NÁVĚSTI LOKOMOTIVNÍHO NÁVĚSTIDLA
Návěsti lokomotivního návěstidla
Prosvětlená zelená průsvitka s černým číslem 80.
Návěst přikazuje nepřekročit rychlost 80 km/h.
Prosvětlená zelená průsvitka s černým číslem 60.
Návěst přikazuje nepřekročit rychlost 60 km/h.
Prosvětlená zelená průsvitka s černým číslem 40.
Návěst přikazuje nepřekročit rychlost 40 km/h.
Prosvětlená žlutá průsvitka s černým číslem 20.
Návěst přikazuje nepřekročit rychlost 20 km/h.
Prosvětlená červená průsvitka s černým číslem 0.
Návěst přikazuje řídit jízdu vlaku jízdou podle rozhledu.
Prosvětlená zelená průsvitka s černým písmenem P.
Návěst informuje, že v příštím izolovaném úseku bude návěstěna rychlost stejná nebo vyšší než rychlost právě návěstěná; tato návěst nesvítí nikdy samostatně.
Prosvětlená modrá průsvitka.
Návěst:
a) přikazuje
řídit jízdu vlaku jízdou podle rozhledu;
b) informuje, že se vlak nachází v izolovaném úseku před obsazeným izolovaným úsekem, v obsazeném izolovaném úseku nebo že se jedná o porušení blokové podmínky, poruchu izolovaného úseku nebo o poruchu vlakového zabezpečovače.
NÁVĚSTI SVĚTELNÝCH NÁVĚSTIDEL
Návěsti absolutních a permisivních návěstidel
Stálé bílé světlo.
Návěst (pouze na absolutním návěstidle při zhasnutých permisivních návěstidlech) informuje, že jízda vlaku musí být řízena buď podle návěstí lokomotivního návěstidla, nebo režimem automatického vedení vlaku (RAV) anebo režimem vlakového zabezpečovače (RVZ) vlakového zabezpečovače PA-135 nebo LZA.
Stálé zelené světlo.
Návěst přikazuje nepřekročit rychlost 60 km/h.
Stálé zelené světlo, nad ním rychle přerušované žluté světlo.
Návěst přikazuje nepřekročit rychlost 60 km/h a očekávat na příštím světelném návěstidle návěst 13, Rychlost 40 km/h.
Rychle přerušované žluté světlo.
Návěst přikazuje nepřekročit rychlost 40 km/h a očekávat na příštím světelném návěstidle návěst 15, Stůj, nebo návěst 16, Opatrně.
Stálé zelené světlo, nad ním stálé žluté světlo.
Návěst přikazuje nepřekročit rychlost 60 km/h a očekávat na příštím světelném návěstidle návěst 15, Stůj, nebo návěst 16, Opatrně.
Stálé červené světlo.
Návěst absolutního návěstidla zakazuje jízdu za toto návěstidlo; vlak i posunující díl musí zastavit čelem před návěstidlem.
Stálé žluté světlo.
b) informuje, že kolej za návěstidlem může být obsazena jiným vozidlem a že výměny ležící v jízdní cestě nemusí být zajištěny staničním zabezpečovacím zařízením;
c) přikazuje, odjíždí-li vlak ze stanice při telefonickém dorozumívání, kyvadlovém provozu nebo na příkaz vlakového dispečera, řídit jízdu vlaku jízdou podle rozhledu, avšak pouze do doby, než celý vlak uvolní obvod stanice.
b) informuje, že kolej za návěstidlem může být obsazena jiným vozidlem.
Návěsti seřaďovacích návěstidel
Pomalu přerušované žluté světlo.
Návěst:
a) dovoluje jízdu za
návěstidlo rychlostí nejvíce 20 km/h a přikazuje očekávat na příštím
seřaďovacím nebo absolutním návěstidle návěst 15, Stůj;
b) informuje, že výměny v jízdní cestě jsou zajištěny staničním zabezpečovacím zařízením a že tato cesta je volná.
Pomalu přerušované bílé světlo.
Návěst:
a) dovoluje jízdu za návěstidlo rychlostí
nejvíce 20 km/h a přikazuje očekávat na příštím seřaďovacím nebo absolutním
návěstidle návěst 15, Stůj;
b) informuje, že výměny v posunové cestě jsou zajištěny staničním zabezpečovacím zařízením a že tato cesta může být obsazena jiným vozidlem.
b) informuje, že výměny v jízdní cestě nemusí být zajištěny staničním zabezpečovacím zařízením a že tato cesta může být obsazena jiným vozidlem.
Poruchy světelných návěstidel
NÁVĚSTI OSTATNÍCH NÁVĚSTIDEL
Návěsti návěstidel přidružených ke světelným návěstidlům
Bílá obdélníková tabulka s černým vykřičníkem.
Návěst informuje, že
návěst 15, Stůj, absolutního návěstidla, na kterém je umístěna návěst
24, Vykřičník, nemusí být v souladu s návěstí lokomotivního
návěstidla nebo s informací mobilní části vlakového zabezpečovače LZA, avšak
pouze v případě, je-li kolej za absolutním návěstidlem volná alespoň
v délce zábrzdné vzdálenosti z rychlosti návěstěné lokomotivním
návěstidlem. Leží-li v této zábrzdné vzdálenosti výhybka, musí být její
výměna zajištěna staničním zabezpečovacím zařízením v poloze určené
závěrovou tabulkou.
Došlo-li při jízdě
vlaku k absolutnímu návěstidlu k nesouladu návěsti lokomotivního
návěstidla s návěstí 15, Stůj, na tomto návěstidle a
leží-li za tímto návěstidlem výhybka, pomine uvedený nesoulad krátce po
zastavení vlaku před tímto návěstidlem.
Bílá čtvercová tabulka s černým kruhem a bílým mezikružím.
Návěst informuje, že příští světelné návěstidlo je návěstidlo absolutní, a přikazuje, je-li jízda vlaku řízena telefonickým dorozumíváním, kyvadlovým provozem nebo příkazem vlakového dispečera, očekávat na tomto návěstidle návěst 15, Stůj.
Návěsti návěstidel pro elektrický provoz
Bílá obdélníková deska s červenou šipkou; šipka směřuje nahoru.
Na návěst 26,Vypněte proud, musí jet vlak s vypnutými
trakčními motory, a to od okamžiku, kdy čelo vlaku míjí návěstidlo; ve
výjimečných případech může jet vlak se sériově zapnutými motory.
Bílá obdélníková deska s modrou šipkou; šipka směřuje dolů.
Na návěst 27, Zapněte proud, může jet vlak se
zapnutými trakčními motory, a to od okamžiku, kdy čelo vlaku míjí
návěstidlo.
Návěsti návěstidel pro omezení rychlosti
Přední strana:
žlutá obdélníková deska postavená na kratší
základně.
Zadní strana:
žlutá obdélníková
deska s černým příčným pruhem postavená na kratší základně.
Návěstidlo
s touto návěstí se umisťuje pouze na tratích metra, s výjimkou
kusých kolejí, a to 100 m před návěstí 28, Rychlostník.
Bílá obdélníková deska s černým číslem, které vyjadřuje rychlost
v km/h.
Pro vyjádření rychlosti 5 km/h se použijí číslice
05.
Návěst označuje začátek úseku s omezením rychlosti; rychlost musí být snížena včas, aby čelo vlaku nebo posunujícího dílu již míjelo tuto návěst nejvýše rychlostí, kterou nařizuje.
Bílá obdélníková deska s černým písmenem K.
Návěst označuje konec úseku s omezením rychlosti;
vlak nebo posunující díl smí zvyšovat rychlost teprve tehdy, když jeho
poslední vozidlo tuto návěst mine.
b) návěst 28, Rychlostník, na začátku každého z uvedených úseků;
c) návěst 29, Konec omezení rychlosti, pouze na konci posledního úseku.
Návěsti výměnových a výkolejkových návěstidel
Stojatý bílý obdélník s černým okrajem směřující proti oběma jízdním směrům.
b) Návěst 33, Proti hrotu do odbočky
Bílý šíp v černém poli, hrot šípu označuje směr odbočení. |
c) Návěst 34, Po hrotu z odbočky
Ležatý bílý obdélník v černém poli.
Přední strana:
vodorovný černý pruh v bílém kruhovém
poli.
Zadní strana:
dva bílé kruhy vodorovně
vedle sebe.
Návěst 40, Stůj, kolej uzavřena, informuje, že výkolejka je na kolejnici a je překážkou pro jízdu vozidel; tato návěst se používá též k označení zavřených vrat nad kolejí nebo k označení místa, kde končí kusá kolej.
Místo před návěstí 40, Stůj, kolej uzavřena, kde musí
vlak nebo posunující díl čelem zastavit, se označuje návěstí 43c,
Místo zastavení; návěst 43c, Místo
zastavení, se však nemusí použít na kusé
koleji, kde je konec jízdní cesty označen návěstí 15, Stůj, absolutního
návěstidla, v hale depa, před vraty do této haly nebo před návěstí 40,
Stůj, kolej uzavřena, na výkolejkovém návěstidle.
Není-li místo
zastavení označeno návěstí 43c, Místo zastavení, musí vlak nebo posunující díl zastavit čelem před
návěstí 40, Stůj, kolej uzavřena.
Přední strana:
černý pruh v bílém kruhovém poli směřující vpravo
šikmo vzhůru.
Zadní strana:
dva bílé kruhy šikmo pod
sebou, z nichž pravý je výš.
Návěst informuje, že výkolejka není na kolejnici a není překážkou pro jízdu vozidel.
Návěsti dalších návěstidel
Bílý vodorovný trámec s černými pruhy před šikmým ukončením.
Návěst označuje u sbíhajících se kolejí hranici, přes kterou nesmí přesahovat čelo stojícího vozidla, aby nebyla ohrožena jízda po sousední koleji; návěstidlo s touto návěstí se umísťuje mezi sbíhající se koleje.
Trámec s černobílými pruhy.
Návěst označuje osobnímu vlaku jedoucímu správným směrem, který stanicí neprojíždí, místo, kde musí tento vlak čelem zastavit.
Trámec s červenobílými pruhy.
Návěst označuje osobnímu vlaku jedoucímu nesprávným
směrem, který stanicí neprojíždí, místo, kde musí tento vlak čelem
zastavit.
Trámec se žlutobílými pruhy.
Návěst označuje osobnímu vlaku bez cestujících nebo posunujícímu dílu místo, kde musí tento vlak nebo posunující díl čelem zastavit; výjimky z tohoto ustanovení a případné podmínky pro další jízdu může stanovit provozní řád depa nebo Rozkaz o výluce (ROV).
Žlutá trojúhelníková deska s černým písmenem B postavená na vrcholu.
Návěst označuje místo, u kterého začíná osobní vlak
(zkušební vlak) zpravidla snižovat rychlost, aby zastavil čelem u návěsti
43a, 43b nebo 43c Místo zastavení.
Návěstidlo s návěstí 44, Brzděte, se
umísťuje uprostřed koleje, a to:
a) na takovou zábrzdnou vzdálenost
před návěst 43a, aby osobní vlak, který dodržuje stanovenou technologii jízdy
a jízdní dobu, bezpečně zastavil čelem před touto návěstí;
b) na zábrzdnou vzdálenost z rychlosti 60 km/h před návěst 43b;
c) na vzdálenost stanovenou provozním řádem depa nebo Rozkazem o výluce (ROV) před návěst 43c.
Bílá obdélníková tabulka s černým číslem.
Návěst označuje na kolejích pro obrat vlaků místo,
kde musí zastavit osobní vlak provádějící obrat a dále označuje jednotlivá
deponovací místa na kolejích, kde se odstavují soupravy elektrických
vozů.
Osobní vlak nebo posunující díl sestavený z elektrických vozů
zastaví čelem u té návěsti 45a, Tabulka s číslem, na níž je vyznačeno
číslo shodné s počtem vozů v něm zařazených.
Další použití této
návěsti může stanovit provozní řád depa nebo Rozkaz o výluce (ROV).
Návěstidlo s touto návěstí se umísťuje uprostřed nebo vedle koleje.
Černá tabulka s rozsvíceným žlutým číslem.
Návěst, která je umístěna v obratové stanici u absolutního návěstidla
dovolujícího jízdu na obratovou kolej, přikazuje zastavit osobní vlak čelem na
této koleji u stejné návěsti 45b, Tabulka s číslem.
Na obratových
kolejích se návěstidlo s touto návěstí umísťuje vpravo od koleje.
Bílá obdélníková deska s černými písmeny PO.
Návěst označuje místo, kde musí osobní vlak čelem zastavit, jestliže je
odstavován na prohlídku nebo opravu.
Návěstidlo s touto návěstí se
umísťuje buď vpravo, nebo vlevo od koleje.
Bílá obdélníková deska s černým orámováním a bílým okrajem postavená na
kratší základně.
Návěst označuje hranici mezi dvěma obvody (např. mezi
obvodem stanice a širou tratí, nebo mezi jednotlivými obvody v depu);
návěstidlo s touto návěstí se umísťuje uprostřed koleje nebo mimo kolej
tak, aby návěst byla zřetelně viditelná z obou směrů jízdy.
Bílá obdélníková deska s černým
orámováním, bílým okrajem a s červeným písmenem O postavená na kratší
základně.
Návěst označuje obvod ohlašovací stanice; návěstidlo s touto návěstí se umísťuje uprostřed koleje nebo mimo kolej tak, aby návěst byla zřetelně viditelná z obou směrů jízdy.
NÁVĚSTI DÁVANÉ NÁVĚSTNÍMI POMŮCKAMI
Návěsti pro zákaz jízdy
b) k označení místa, kde musí vlak, posunující díl nebo ruční kolejový vozík zastavit;
c) ke krytí nesjízdných míst, ochranných úseků a odstavených vozidel.
Ruční návěst 30a, Stůj, zastavte všemi prostředky
Denní znak:
kroužení návěstním
praporkem, případně jakýmkoliv předmětem nebo jen paží.
Noční znak:
kroužení svítilnou se světlem jakékoliv barvy kromě
zelené.
Slyšitelná návěst 30b, Stůj, zastavte všemi prostředky
Tři krátké několikrát opakované zvuky dávané například píšťalkou nebo houkačkou.
Návěst nařizuje co nejrychlejší zastavení vlaku, posunujícího dílu nebo ručního kolejového vozíku všemi prostředky; musí být očekávána z kterékoli strany a dávána tak, aby vlaková četa, strojvedoucí posunujícího dílu nebo vedoucí ručního kolejového vozíku tuto návěst mohl vnímat.
Návěst 31a, Stůj
Červená obdélníková deska nebo červený terč s bílým okrajem.
Návěst 31b, Stůj
Denní znak:
rozvinutý červený praporek
držený pracovníkem kolmo ke koleji.
Noční znak:
svítilna s červeným světlem držená pracovníkem proti
vlaku nebo posunujícímu dílu.
Návěst 31, Stůj, (červená deska, červený terč, červený
praporek, červené světlo) označuje místo, před nímž musí vlak, posunující díl
nebo ruční kolejový vozík čelem zastavit.
Návěst 31a,
Stůj, (červená deska nebo
červený terč) se umísťuje pro každý směr jízdy uprostřed koleje nebo přímo
vpravo od koleje, pro kterou platí; vlevo od koleje, pro kterou platí, se smí
umístit jen ve stanici na nástupišti.
Návěst 31b, Stůj, (červeným praporkem nebo svítilnou s červeným světlem) se dává vpravo nebo vlevo od koleje, pro kterou platí.
Návěsti na vozidlech
Dvě nebo více bílých světel.
Dvě červená světla ve stejné výši.
Při jízdě pomocného osobního vlaku s neschopným vlakem, nebo při řízení osobního vlaku z jiného než čelního stanoviště může být začátek i konec tohoto vlaku označen návěstí 51, Konec vlaku.
Jedno nebo více červených světel vpředu i vzadu; tato návěst může být vpředu doplněna jednou nebo více reflektorovými svítilnami s bílým světlem nebo na lokomotivě dvěma výstražnými majáčky oranažové barvy, je-li tato lokomotiva řízena radiovým dálkovým ovládáním.
b) na posledním taženém vozidle nebo na prvním sunutém vozidle vlaku nezávislé trakce odpovídá vedoucí služebního vlaku.
Návěsti vlakových čet
Jeden dlouhý zvuk houkačkou.
Návěst 53, Pozor,
musí dávat strojvedoucí v těchto případech:
a) k varování osob
v koleji nebo její blízkosti a k varování osob nacházejících se
v bezpečnostním pásu;
b) před uvedením hnacího vozidla do pohybu v obvodu depa nebo na kolejích, kde se odstavují vozidla;
c) před uvedením vlaku do pohybu, je-li řízen z jiného než čelního stanoviště;
d) před uvedením vlaku do pohybu po každém mimořádném zastavení;
e) při vjezdu osobního vlaku do stanice na návěst 16, Opatrně absolutního návěstidla, na návěst 5, Kód 0 nebo na návěst 7, Bez kódu;
f) při vjezdu osobního vlaku k nástupišti pro cestující při jízdě nesprávným směrem, kromě obratu vlaku u nástupiště pro cestující v koncové stanici;
g) při průjezdu osobního vlaku stanicí se tato návěst dává od začátku nástupiště až do jeho poloviny;
h) při jízdě služebního vlaku v nepřehledných úsecích;
i) opakovaně při jízdě kontrolního vlaku;
j) opakovaně při jízdě osobních vlaků na trati, je-li v tunelu rozsvíceno osvětlení z důvodu vstupu osoby do koleje;
k) při jízdě přes nechráněný přejezd až do doby, než čelo vlaku nebo posunujícího dílu vjede na přejezd;
l) při potvrzení přijetí návěsti 67, Odjezd.
Návěstí oznamuje strojvedoucí v čele vlakové soupravy strojvedoucímu na jejím opačném konci, že uvedl řídicí stanoviště do neprovozního stavu a předává mu řízení.
Návěst dává strojvedoucí:
a) ve stanici, chce-li
přivolat ke svému vlaku strojvedoucího instruktora nebo dozorčího stanice
(SPT);
b) před vjezdovým návěstidlem zakazujícím jízdu, nemůže-li navázat spojení s vlakovým dispečerem.
Skupina krátkého, dlouhého a krátkého zvuku dávaná
houkačkou.
Návěst dává strojvedoucí, je-li třeba, aby bylo vypnuto
napájení přívodní kolejnice. Tato návěst je pro všechny pracovníky příkazem,
aby o ní ihned zpravili vlakového dispečera, který pak musí neprodleně nařídit
vypnutí napájení přívodní kolejnice.
Ruční návěsti pro posun
Denní znak:
svislé dlouhé pohyby
červeným praporkem.
Noční znak:
jako denní znak, avšak místo červeného praporku se
použije svítilna s bílým světlem.
Návěst přikazuje pohyb posunujícího dílu směrem od
pracovníka, který tuto návěst dává; tato návěst může být doplněna jedním
dlouhým zvukem píšťalky.
Denní znak:
vodorovné dlouhé pohyby
červeným praporkem.
Noční znak:
jako denní znak, avšak místo červeného praporku se
použije svítilna s bílým světlem.
Návěst přikazuje pohyb posunujícího dílu směrem
k pracovníkovi, který tuto návěst dává; tato návěst může být doplněna
dvěma dlouhými zvuky píšťalky.
Ruční návěst 59a, Stlačit
Denní znak:
vodorovné krátké pohyby
pažemi k sobě a od sebe; v jedné ruce drží pracovník červený
praporek.
Noční znak:
jako denní znak, avšak místo červeného praporku se
použije svítilna s bílým světlem.
Slyšitelná návěst 59b, Stlačit
Dva krátké zvuky píšťalky.
Návěst 59, Stlačit, přikazuje krátký pohyb posunujícího dílu potřebný k jeho spojení nebo rozpojení.
Denní znak:
svislé krátké pohyby pažemi
zdviženými šikmo vzhůru; v jedné ruce drží pracovník červený praporek.
Noční znak:
jako denní znak, avšak místo červeného praporku se
použije svítilna s bílým světlem.
Návěst přikazuje krátký pohyb posunujícího dílu; tato návěst musí být doplněna jedním dlouhým zvukem píšťalky jako návěst 57, Vzdálit, nebo dvěma dlouhými zvuky píšťalky jako návěst 58, Přiblížit, nebyl-li strojvedoucí o směru pohybu již zpraven ústně.
Denní znak:
paže s červeným
praporkem šikmo vzhůru.
Noční znak:
jako denní znak, avšak místo červeného praporku se
použije svítilna s bílým světlem.
Návěst přikazuje snížit rychlost posunujícího dílu a očekávat návěst 62, Stůj; návěst 61, Pomalu, může být doplněna několika dlouhými zvuky píšťalky.
Ruční návěst 62a, Stůj
Denní znak:
kroužení červeným
praporkem.
Noční znak:
jako denní znak, avšak místo červeného praporku se
použije svítilna s bílým světlem.
Slyšitelná návěst 62b, Stůj
Tři krátké zvuky píšťalky rychle za sebou
Návěst 62, Stůj, přikazuje zastavit posunující díl.
Denní znak:
kroužení červeným praporkem
proti oběma jízdním směrům silniční komunikace.
Noční znak:
jako denní znak, avšak místo červeného praporku se
použije svítilna s červeným světlem.
Návěst zakazuje uživateli cesty vjezd nebo vstup na přejezd;
dává se uprostřed silniční komunikace mimo průjezdný průřez koleje tak, aby
byla viditelná z obou jízdních směrů této komunikace.
Chodce může
pracovník varovat pouze ústně.
Návěsti pro zkoušku brzdy
Denní znak:
sepnutí paží nad hlavou
z jejich rozpětí.
Noční znak:
několikeré opisování písmene L svítilnou s bílým
světlem.
Denní znak:
rozpažení paží z jejich
sepnutí nad hlavou.
Noční znak:
několikeré opisování převráceného písmene L svítilnou
s bílým světlem.
c) návěst 66, Brzda v pořádku
Denní znak:
vzpažení jedné
paže.
Noční znak:
několikeré opisování písmene T svítilnou s bílým
světlem.
Návěst 67, Odjezd
Denní znak:
Návěst se dává denní
výpravkou (zelený terč s bílým mezikružím); tato návěst může být doplněna
jedním dlouhým zvukem píšťalky.
Noční znak:
Svislé pohyby noční výpravkou (svítilna se zeleným
světlem); tato návěst může být doplněna jedním dlouhým zvukem
píšťalky.
Návěst přikazuje odjezd vlaku ze stanice; tato návěst se dává v případech stanovených předpisem D 2/1 a může být nahrazena slovem "odjezd" daným osobně.
ORIENTAČNÍ PRVKY
Traťové značky
V tunelu:
bílá deska s černým okrajem a
černým číslem.
Na povrchové trati:
bílý kvádr s černým
číslem.
Traťová značka označuje
vzdálenost od stanoveného začátku trati v kilometrech a jejich
desetinách; umísťuje se po 100 m zpravidla vpravo od koleje pro správný směr
jízdy tak, aby byla zřetelně viditelná z obou směrů jízdy.
Trať stoupá |
Vodorovná trať |
Trať klesá |
Černá deska s bílým polem, v němž červené číslo udává sklon v promile a černé číslo délku úseku v metrech.
Traťová značka označuje sklonové poměry; umísťuje se vpravo nebo vlevo od koleje pro oba směry jízdy po téže koleji v místech, kde se mění klesání na stoupání nebo opačně, anebo v místech změn rozhodných sklonů.
Rozhodný sklon vyznačený na skloníku: |
Rozmezí skutečných sklonů: |
3 ‰ |
sklony od 0 ‰ do 3 ‰ včetně |
10 ‰ |
sklony nad 3 ‰ do 10 ‰ včetně |
20 ‰ |
sklony nad 10 ‰ do 20 ‰ včetně |
30 ‰ |
sklony nad 20 ‰ do 30 ‰ včetně |
40 ‰ |
sklony nad 30 ‰ |
Černé písmeno T vyznačené na skříňce telefonu.
Traťová značka označuje místo, kde je zřízen telefon;
umísťuje se na povrchové trati nebo v depu.
Obdélníková deska se žlutým podkladem a černým okrajem; v levé polovině červená šipka a v pravé polovině obraz dveří elektrického vozu metra.
Traťová značka informuje strojvedoucího osobního vlaku jedoucího správným směrem, že nástupiště pro cestující je umístěno vpravo ve směru jízdy; umísťuje se vpravo od koleje u návěsti 44, Brzděte.
Bílá trojúhelníková deska s černým písmenem Z postavená na vrcholu.
Traťová značka označuje místo, kde se zapíná jízdní režim trakčních motorů, jestliže osobní vlak dodržuje stanovenou technologii jízdy a jízdní dobu.
Bílá trojúhelníková deska s černým písmenem V postavená na vrcholu.
Traťová značka označuje místo, kde se vypíná jízdní režim trakčních motorů, jestliže osobní vlak dodržuje stanovenou technologii jízdy při krátkých jízdních dobách.
Bílá trojúhelníková deska s černým okrajem postavená na vrcholu.
Traťová značka označuje místo, kde se vypíná jízdní režim trakčních motorů, jestliže osobní vlak dodržuje stanovenou technologii jízdy při dlouhých jízdních dobách.
Oranžová kruhová odrazka.
Traťová značka informuje strojvedoucího osobního vlaku, který je vybaven vlakovým zabezpečovačem PA-135 a jede v režimu vlakového zabezpečovače (RVZ), o bodu zastavení čela vlaku zadaném programem zastavení.
Tato traťová značka se umísťuje pouze na vybraných programech zastavení, a to uprostřed koleje.
ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ
Odpovědnost
b) škody, které způsobil nesprávným výkonem své pracovní činnosti.
Zrušovací ustanovení
Dnem účinnosti tohoto předpisu se zrušuje předpis D 1/1 - Návěstní předpis pro metro, platný od l. ledna 1993, schválený generálním ředitelem Dopravního podniku hl. m. Prahy, a.s. dne 26. března 1992 pod č.j. 1336/92.
Účinnost
Tento předpis nabývá účinnosti dnem 1. prosince 1999.
Ing. Ladislav Houdek v.r.
ředitel DP - Metro,
o.z.
V Praze dne 14. dubna 1999
Poslední aktualizace: 24.8.2006