T212 - Posunovací lokomotiva
T212-01.jpg
T212-01.jpg
T212-02.jpg
T212-02.jpg
T212-03.jpg
T212-03.jpg
T212-04.jpg
T212-04.jpg
T212-05.jpg
T212-05.jpg
T212-06.jpg
T212-06.jpg
T212-07.jpg
T212-07.jpg
Nafotil: archiv DP-M, 11700 - stavby a tratě
Negative4-22-21A(1).jpg
T7
Negative4-23-22A(1).jpg
T2
Negative4-24-23A(1).jpg
703542-1
Negative4-26-25A(1).jpg
T10
Negative5-31-30A(1).jpg
703619-7
Negative5-32-31A(1).jpg
703619-7
Negative6-34-33A(1).jpg
703618-9
Negative3-21-20A(1).jpg
všechny pohromadě...(první nepatří mezi vozy metra)
Vyřazené T212, Nafotil: Michal Kuty
Souhrnné informace
Dieselová lokomotiva T 212.1 s hydromechanickým přenosem výkonu je určena na posun vozových souprav po depu a na dopravu těžších služebních vlaků v tunelech metra. Venkovní rozměry, tvar a uspořádání odpovídají schválenému jízdnímu obrysu vozidel pro metro. Lokomotiva je dvounápravová s oběma nápravami hnacími.

Instalovaný naftový motor TATRA T 930.5 o výkonu 170 kW při 1800 ot/min. je dvouřadý dvanáctiválec s uspořádáním válců do V, vzduchem chlazený a s přímým vstřikem paliva. Spojení motoru s převodovkou je provedeno pomocí pružné kotoučové spojky "Periflex". Hydromechanická převodovka zajišťuje plynulý přenos trakční účinnosti motoru v celém rozsahu instalovaného výkonu. Přenáší vstupní výkon v oblasti nízkých a středních rychlostí hydrodynamickým obvodem a v oblasti vyšších rychlostí mechanicky s vyloučením hydrodynamického obvodu. Ze spodní části převodové skříně je výkon přenášen pomocí kloubových hřídelů k nápravovým převodovkám, nacházejícím se na obou hnacích dvojkolích.

Rám lokomotivy je celosvařované konstrukce. Na přední části rámu nad motorem a převodovkou je kapota, která je vpředu a po stranách opatřena dveřmi s prolisy pro vstup chladícího vzduchu k motoru. Postranní ochozy a dvoukřídlé dveře po stranách umožňují snadný přístup k údržbě strojního zařízení. Palivová nádrž a vzduchojemy jsou zavěšeny na konstrukci kapoty.

Na zadní části rámu je umístěna kabina se stanovištěm strojvedoucího, vybavená čelními pevnými a bočními posuvnými okny. Kabina je zvukově a tepelně izolovaná se vstupem ze zadní plošiny. Úplné řídící a kontrolní zařízení je na přední stěně kabiny. Stanoviště strojvedoucího jsou po levé a pravé straně řídícího pultu.

Vozidlo je vybaveno vzduchotlakovou samočinnou a přímočinnou brzdou, působící na obě dvojkolí a ruční zajišťovací brzdou, působící na jedno kolo zadního dvojkolí. Lokomotiva má jeden brzdový válec, odkud jsou za pomoci pákoví jednostranně obrzděna všechna kola třecími brzdovými špalíky. Přímočinná brzda je ovládána pomocí brzdičů DAKO BP a samočinná pomocí DAKO BS2.

Základní technické parametry lokomotivy:
délka přes nárazníky: 7 220 mm
maximální šířka: 2 600 mm
maximální výška: 3 330 mm
rozchod: 1 435 mm
rozvor: 2 800 mm
celková hmotnost: 24 t
hmotnost na přední nápravu: 12 t
hmotnost na zadní nápravu: 12 t
typ motoru: T 930.5
maximální výkon motoru: 170 kW
maximální otáčky motoru: 1 800 ot./min
dovolená rychlost: 40 km/h
Zdroj: DP-Kontakt, Autor: Ing. Marek Kopřiva, 11 003
 
Zpět