Roztyly | |||||
schody do vestibulu |
vestibul |
vestibul |
výstup směr BUS |
předprodej-vstup |
|
předprodej uvnitř |
předprodej uvnitř |
obratiště autobusů |
výstup ke Krčskému lesu |
vstup od Krčského lesa |
|
Nafotil: Jan Krblich, zima 2001
|
|||||
nástupiště |
nástupiště |
nástupiště |
konec nástupiště |
obklady za kolejištěm |
|
nástupiště |
schody do vestibulu |
vstup do stanice |
vestibul |
||
Nafotil: Michal Kuty, Asistence: Tomáš
Rejdal, 11.2003
|
|||||
1 kolej směr Holešovice |
2 kolej směr Háje |
pohled z kabiny |
pohled z kabiny |
pohled z kabiny |
|
Nafotil: Michal Kuty, 10.2003
|
|||||
nástupiště |
nástupiště |
||||
Nafotil: Jan Tichavský, 09.2003
|
|||||
uzavřený vstup do stanice |
uzavřený vstup do stanice |
uzavřený vstup do stanice |
|||
Nafotil: Michal Kuty, Asistence: Tomáš
Rejdal, 15.11.2003
|
|||||
pohled od Krčského lesa |
pohled od Krčského lesa |
pohled od Krčského lesa |
|||
Nafotil: Tomáš Rejdal, 31.3.2004
|
|||||
letecký pohled |
|||||
Letecký pohled: Gefos a.s.
|
|||||
Informace o stanici
|
|||||
Jedná se o první stanici na
úseku II.C, je v oblasti Horních Roztyl a v blízkosti Michelského lesa.
Stanice je mělce založená a proto je hloubená. Výstavba stanice započala hloubením stavební jámy, určené nejprve pro "příjezd" razičů od Kačerova, jenž se uskutečnil 29.5.1975. Vzápětí se rozeběhla betonáž monolitické betonové konstrukce základů budoucí stanice. Na betonové základy posadily jeřáby prefabrikované betonové nosníky, narozdíl od trasy I.C velký pokrok, protože takováto stavba stropu umožnila vypuštění sloupů v nástupním prostoru. Stejnou metodou byla vybudována i nástupiště. Celá betonová konstrukce stanice byla definitivně uzavřena a dokončena přesně na silvestra 1978. STanice má pouze jeden vestibul, o jehož proporcích se podrobněji rozepíši v dalším odstavci. Všechny stanice nové trasy II.C se vyznačovaly značným novátorstvím i po stránce interiéru, především obkladů. Ty totiž byly montovány suchou montáží na připravenou konstrukci. Nejinak tomu bylo i v případě stanice Primátora Vacka, kde použil architekt pro dominantní stěny za kolejemi kombinaci plochých a plastických keramických tvarovek z Poštorenských keramických závodů. Stejnou metodu zvolil i pro čelní stěny nástupiště a boky schodiště. Strop je z bílých akustických lamel FEAL s vloženými typovými svítidly. Podlaha nástupního prostoru je tvořena libereckou žulou a konečně železné předměty jsou obloženy slitinou tombaku (např. madla, kabina dozorčího atd.). Spojení s vestibulem zajišťuje 5 m vysoké pevné schodiště. Vestibul má charakter pozemního pavilónu, zastřešen je velkorozporovou dřevěnou konstrukcí, což je od strohých betonových staveb první trasy značný skok vpřed. Povrch střechy je tovřen mědí. Ze tří stran je vestibul prosklen a osvětlení zajišťují válcová keramická svítidla. Veškeré kovové předměty v prostoru vestibulu jsou rovněž obloženy tombakem. Důležitým prvkem je i busta prim. dr. Václava Vacka od akademického sochaře Miloše Zety a akadem. architekta Vlastimila Uhlíře. Vestibul ústí do pasáže, zakončené smyčkou autobusů. Provozní blok stanice je obložen skleněnými prvky Copilit v kombinaci s tombakem a betonem. Nedaleko stenice je ovněž větrací zařízení, sestávajícíz dvou půlválců z pohledového betonu s černými lištami výdechů. Celý areál stanice dovršuje spirálová lávka přes dálnici, vedoucí k sídlišti Spořilov. |
|||||
Autor: Jan Bonev
|
|||||
Původní
název
|
Primátora Vacka
|
||||
Navrhovaný
název
|
|
||||
Zahájení provozu ve
stanici
|
7.11.1980 | ||||
Umístění
|
v prostoru jižně od Spořilova mezi Michelským
lesem a dálnicí Praha-Brno
|
||||
Typ stanice
|
hloubená, mělce založená v otevřené
svahované jámě
|
||||
Konstrukce
stanice
|
železobetonový monolit, nad nástupištěm zastropený
předpjatými prefabrikovanými nosníky, nadzemní část s vestibulem
zastřešena dřevěnými lepenými vazníky s krytinou z měděného
plechu
|
||||
Délka stanice
|
268,7 m
|
||||
Hloubka
středu nástupiště pod terénem
|
6,0 m | ||||
Nástupiště
|
šířka 9,96 m, výška 3,45 m | ||||
Obklad
stěn v prostoru nástupiště
|
přírodní keramické tvarovky, plasticky formované | ||||
Vestibuly
|
povrchový, ze tří stran prosklený s pevným schodištěm na výšku 5 m | ||||
Další
prostory stanice
|
služební a provozní prostory v úrovni nástupiště v počtu 80 | ||||
větrací objekt před stanicí s věžovým výdechem | |||||
Obestavěný
prostor
|
56 080 m3 | ||||
Stavební
náklady
|
166 miliónů Kč | ||||
Obrat
cestujících
|
v r. 1986 v ranní špičce celkem 7 200, z toho nástup 5 800, výstup 1 400 | ||||
Projektoval
|
DP-Metroprojekt Praha | ||||
Architektonické
řešení
|
ak. soch. Vladimír Uhlíř, ing.
arch. Daniela Marková-Dolejšová
|
||||
Umělecká
díla
|
žádná | ||||
Hlavní stavbyvedoucí
|
Josef Tomaides, ing. Jiří Kolář | ||||
Návazná
doprava
|
autobusy MHD | ||||
přímá obsluha bytové zástavby Spořilova a zástavby v okolí | |||||
Zdroj: www.metroprojekt.cz
|
|||||
|
|||||