Souprava M1 pražského metra
Nové vlaky pražského metra mají typové označení M1 a jsou produktem mezinárodního
konsorcia firem ČKD - SIEMENS - ADtranz. Oproti stávajícím soupravám sovětské
výroby se liší hlavně tím, že namísto stejnosměrných pohonů jsou vybaveny třífázovými
asynchronními motory s elektronickým řízením. Dále namísto těžké ocelové skříně
je použita lehká, ale pevná skříň hliníková. Místo podélně uspořádaných sedadel
jsou v novém vlaku příčně umístěná čalouněná sedadla a také 4 místa pro invalidní
vozíky. Díky příčnému uspořádání sedadel a většímu volnému prostoru kolem dveří
dochází ve stanicích k rychlejší výměně cestujících a také je větší celková
kapacita soupravy. Při obsazenosti 8 osob/m2 je to 1240 stojících a 224 sedících
osob. Celková maximální kapacita soupravy je tedy 1464 osob, což je o 101 osob
více než u stávajících souprav. Moderní design vnějšku a interiéru zaručuje
vysoký cestovní komfort srovnatelný se současnou nejvyšší světovou třídou. Vlaky
mají bezprůvanové přetlakové větrání, centrální i samoobslužné otevírání dveří
ve stanicích a zdokonalený akustický a optický informační systém. Mezi novinky
konstrukčního řešení patří dveře, které se předsouvají před vůz a poté otevírají.
Jsou poháněné elektricky vřetenovým pohonem a ovládání se děje pomocí speciálního
řídicího systému. Realizovaná koncepce umožňuje provoz vlaku v podzemí i na
povrchových tratích metra. Značnou výhodou pro provozovatele je zvýšení přepravní
kapacity díky vyšší cestovní rychlosti. Maximální konstrukční rychlost soupravy
je 90 km/h a maximální provozní rychlost je 80 km/h. Použití hliníkových skříní,
moderní elektrické výzbroje a rekuperace umožňuje také výrazné snížení spotřeby
elektrické energie, a tím zlevnění provozu. Koncepce rovněž umožňuje velké omezení
požadavků na technickou údržbu a úklid. Vysoká provozní bezpečnost je zaručena
díky aplikaci moderního zabezpečovacího zařízení MATRA. Bezpečnost je dále umocněna
použitím nehořlavých materiálů, požární signalizace a v neposlední řadě uplatněním
automaticky uvolňovaných čelních průchozích dveří v každém voze. Celková hmotnost
soupravy M1 je asi 130 tun, což je téměř o 40 tun méně než u stávajících souprav.
Základní technické údaje
počet vozů vlakové soupravy » 5
řazení vozů » M1.1+M1.2+M1.3+M1.2+M1.1
vůz s řídící kabinou » 2 [M1.1]
vložené vozy » 2 [M1.2]
vložené vozy s jinou el. výzbrojí » 1 [M1.3]
počet dveří M1.1 » 11
počet dveří M1.2 » 10
počet dveří M1.3 » 10
využitelných dveří v provozu »5x4
hmotnost prázdné soupravy »133 t
hmotnost podvozku » 5950 kg
Počet trakčních motorů » 5 x 4
Výkon motoru [kW] » 20 x 141,5
počet míst k sezení » (v soupravě) 224 osob
počet míst k stání: » při 8 os/m2 (v soupravě) 1240
osob
počet míst pro invalidní vozíky v soupravě » 4 (2-0-0-0-2)
hmotnost maximálně obsazené soupravy » 243 t
nejmenší poloměr projížděného oblouku » 60 m
největší dovolený sklon koleje » 40‰
největší provozní rychlost » 80 km/h
jmenovitý rozchod koleje » 1435mm
maximální šířka skříně » 2712 mm
maximální výška vozidla » 3670 mm
výška podlahy od temene kolejnice » 1150 mm
délka soupravy přes spřáhla » 96660 mm
vzdálenost středů otáčení podvozků » 12600 mm
maximální zrychlení » (0 až 30 km/hod) 1.2 m/s2
střední zpoždění provozní brzdy » 1.0 m/s2
střední zpoždění nouzové brzdy » 1.2 m/s2
rozvor podvozku » 2100 mm
primární vypružení: » šroubové pružiny
sekundární vypružení » vzduchové pružnice
jmenovité trakční napětí » 750 V
maximální napětí při rekuperaci » 950 V
napětí ovládacích obvodů » 110 V
maximální rozjezdový proud » 4700 A
Jízdní režimy soupravy M1 - se zabezpečovacím zařízením
MATRA
PA "Pilotage automatique", režim s nejvyšším dosažitelným
stupněm automatizace řízení vlakové dopravy, kdy je plně ve funkci automatizované
vedení vlaku (ATO) a kdy se činnost strojvedoucího soustřeďuje na kontrolní
a obslužné činnosti, vždy však s povinností zastavit soupravu při hrozícím nebezpečí.
CMC "Conduite manuelle controlée", kdy je ve funkci
pouze vlakový zabezpečovač (ATP) a strojvedoucí řídí jízdu vlaku ručně včetně
vykonávání všech dalších činností.
CMP "Conduite manuelle plafonée", není-li zaručena
volnost úseku trati, zařízení MATRA kontroluje pouze předpisem stanovenou rychlost
a strojvedoucí řídí vlak ručně se stisknutými tlačítky bdělosti.
CML "Conduite manuelle libre", kdy zabezpečovací a
automatizační obvody jsou vypnuty, kohout EPV uzavřen a strojvedoucí řídí vlak
ručně bez jakékoli kontroly. Přechod na jakýkoliv režim je umožněn strojvedoucímu
pouze při zastavení vlaku po obsluze přepínače režimů, případně i kohoutu EPV
a tlačítka Aktivace. Přechod do režimů s plným zabezpečením jízdy, tj. do režimů
PA a CMC je však možný pouze na předem stanovených místech "Zone de Reármement"
(ZR). Tato místa jsou umístěna ve stanicích u odjezdové hrany nástupiště, na
obratech, odstavných kolejích a na výjezdu z depa.