Investice v metru :: plány do budoucna
Obnova vozů - modernizace ruských souprav 81-71

TERMÍNY REALIZACE:
1999-2007

CELKOVÉ NÁKLADY AKCE:
každoročně jsou upřesňovány počty a jednotkové ceny dle cen aktuálního roku

DODAVATEL:
ŠKODA DOPRAVNÍ TECHNIKA s.r.o.

Modernizace vozů metra typu 8171 je nutná vzhledem k postupnému dobíhání životnosti jednotlivých souprav. Od roku 2001 je nutné z důvodu zachování provozu obnovovat 6 pětivozových souprav ročně.

Nákladnost obnovy vozového parku metra novými vlaky a problémy s jejich výrobou vedly k zahájení rekonstrukcí původních ruských vlaků typu 81.71. V roce 1999 byla Drážním úřadem schválena jako změna na drážním vozidle modernizace soupravy 81.71 provedená ve Škodě Plzeň, označovaná jako typ 81.71M. Zkušební provoz 7 souprav těchto vozů po osazení vlakového zabezpečovače MATRA PA 135 byl ukončen. Rozhodnutí o schválení změny na drážním vozidle pro zabezpečovací zařízení mělo být vydáno na přelomu května-června letošního roku, drážní úřad však nařídili obnovu zkušebních jízd s tím, že rozhodnutí by mělo být vydáno cca v prosinci 2002. Tyto soupravy doplní na trase C nové soupravy M1 do počtů, potřebných k zachování alespoň dočasného rozsahu provozu. Po ukončení dodávky 20 souprav M1 (2004) budou tyto soupravy přesunuty na trasu B.

Na období 2001-2003 byla uzavřena smlouva o smlouvě budoucí na modernizaci dalších 17 souprav (upřesněná smlouvami o dílo na rok 2001 na 6 souprav a na rok 2002 na dalších 6 souprav). Tyto soupravy již budou osazeny jiným typem zabezpečovacího zařízení (SOP-2P). Kompatibilita modernizovaných vozů se starým ruským zabezpečovacím zařízením ARS bude využita pro bezproblémové nasazení na trase A a později na trase B společně se starým typem vozů.

Počty vozidel byly zapracovány v souladu se zprávou o předpokládané obnově vozového parku DP hl.m. Prahy, a. s. do roku 2007. Předpokládá se rekonstrukce 6 souprav (tj. 30 vozů) za rok v letech 2002-2007. V letech 2003-4 se předpokládá zaplacení zádržného z minulých let.

Modernizace vozů metra bude plynule pokračovat - obměna vozového parku povede ke zvýšení spolehlivosti provozu, úspoře energie, snížení objemu údržby a zvýšení pohodlí cestujících. Zvýší se životnost vozového parku - u modernizovaných vozů minimálně o 15 let - rekonstruované vlaky mají v porovnání s novými poloviční cenu. Využití rekonstrukcí vlaků umožní rozložení finančních nákladů na nákup nových vlaků do podstatně delšího období.




Zabezpečovací zařízení na trase A

TERMÍNY REALIZACE:
1999-2004

CELKOVÉ NÁKLADY AKCE:
530 000 tis. Kč

OBSTARATEL:
Inženýring dopravních staveb, a. s.

DODAVATEL:
AŽD Praha, s. r. o.

Jedná se o pokračování obnovy zabezpečovacího zařízení metra na trase A, která je nezbytná vzhledem k zajištění kompatibility zabezpečovacího zařízení s obnovovaným vozovým parkem. Vzhledem k postupnému nasazování nových a rekonstruovaných vozidel metra osazených novým mobilním zabezpečovacím zařízením je nutno provést rekonstrukci další trasy metra a vybavit ji stacionární částí zabezpečovacího zařízení.

Základní technické parametry: Nové stacionární zabezpečovací zařízení

Konkrétní přínos: Zabezpečení bezpečnosti provozu metra. Rekonstrukce nahradí stávající a dnes již zastaralý systém ARS. Sestává ze stacionární části, která se skládá z venkovní ( tj. zařízení umístěné v tunelech ) a části vnitřní, která je umístěna v reléových místnostech jednotlivých stanic a dále z mobilní části, která bude instalována na vozovém parku (vlakové soupravy rekonstruované 8171 M a nové vozy M1).

Realizace stavby - zkušební trať depa Hostivař ukončena. Na mobilní části probíhaly komplexní zkoušky s ukončením 31. 7. 2002. Pokračovaly práce ve stanicích metra Strašnická a Skalka, zahájeny byly práce ve stanicích Želivského, Náměstí Míru, Muzeum a dalších. Uzavřen dodatek č. 7 smlouvy o dílo, který zpřesňuje předmět plnění v rámci zkušebních testů.

Montáže technologických zařízení ve stanicích, které nebyly postiženy povodní, byly dokončeny a nyní probíhají práce na uvedení technologie do provozu. Stanice, které byly zaplaveny, jsou uváděny do původního stavu a dodávky této technologie budou realizovány až v 01/2003.




Zabezpečovací zařízení na trase B

TERMÍNY REALIZACE:
2003-2008

CELKOVÉ NÁKLADY AKCE:
1 350 000 tis. Kč

OBSTARATEL:
Inženýring dopravních staveb, a. s.

DODAVATEL:
AŽD Praha, s. r. o.


Vzhledem k postupnému nahrazování stávajících vlaků typu 81-71 vlaky novými (M1) a rekonstruovanými (81-71M), které jsou neslučitelné se stávajícím zab. zař. ARS, je nutné neprodleně zahájit přípravu rekonstrukce zab. zař. na trati B systémem, který je slučitelný s polovodičovou regulací pohonů, která je použita u vlaků M1 i 81-71M.

Rozpočtové náklady akce jsou stanoveny odborným odhadem, vycházejí ze současné cenové úrovně srovnatelných zařízení. Skutečná cena bude výsledkem veřejné obchodní soutěže na dodávku tohoto zařízení. Výběrové řízení na dodavatele bude zveřejněno v obchodním věstníku do konce I.Q/2003 - po výběru dodavatele budou náklady akce upřesněny.

Vzhledem k srpnovým povodním, kdy byla z velké části poškozena trasa B metra, bylo k dnešnímu datu rozhodnuto, že zabezpečovací zařízení na trase B je nutno obnovit původní technologií a ve stejném rozsahu. Teprve následně bude rozhodnuto o rekonstrukci tohoto zařízení. Předpokládáme v roce 2003 pouze vypsání a průběh výběrového řízení, a proto čerpání finančních prostředků až od roku 2004..



Technické centrum II.B TC 4

TERMÍNY REALIZACE: 1986-2007

CELKOVÉ NÁKLADY AKCE:
1 359 000 tis. Kč

OBSTARATEL:
Inženýring dopravních staveb, a. s.

DODAVATEL:
Metrostav, a. s., ČKD Praha DIZ

Pro účely ukrytí v metru se používají prostory dopravního systému (tunely, stanice apod.), funkčnost systému je zajišťována technickými centry, která pro ochranný systém zajišťují potřebnou energii, větrání, vodu, filtraci apod. Dokončena jsou 3 technická centra (TC), která slouží pro trasy A a C a pro část trasy B. Technické centrum 4 budované u stanice Palmovka na ně navazuje. Bude zdrojem energií pro pravobřežní část trasy B, tj. část trasy I.B, trasu II.B a IV.B.

Základní technické parametry: počet podzemních podlaží 3, zastavěná plocha 5 000 m2, obestavěný prostor 72 000 m3, počet pracovních míst 30;

Předpokládané kapacity: systém ochrany obyvatelstva i pro mírové účely v případě přírodní katastrofy

Konkrétní přínos: velkokapacitní ukrytí obyvatelstva, nejlevnější z ekonomického hlediska

Informace o rozestavěnosti: Výstavba byla zahájena v roce 1986. V roce 1991 byly práce na výstavbě zpomaleny - prováděly se pouze práce související se zprovozněním dopravní části trasy II.B. V letech 1992-7 pokračovaly práce do výše přidělené státní dotace v jednotlivých letech. Od roku 1998 již stát na výstavbu nepřispíval a stavba byla zastavena úplně. V současné době probíhá pouze ostraha, nejnutnější údržba stavby a skladování na stavbu již dříve zajištěného technologického materiálu.



Výměna kabelů na trase A a C

TERMÍNY REALIZACE: 2002-2005

CELKOVÉ NÁKLADY AKCE:
720 000 tis. Kč

OBSTARATEL:
Inženýring dopravních staveb, a. s.

DODAVATEL:
Metrostav, a. s., ČKD Praha DIZ

Výměna dožitých kabelů na provozovaných tratích A a C za kabely bezhalogenové se zvýšenou odolností proti šíření plamene podle ČSN IEC 332-3A a ohniodolné se zaručenou funkční schopností při požáru podle IEC 60331 je prováděna z důvodů ukončení jejich životnosti a podstatného zvýšení požární bezpečnosti metra. Touto akcí bude zkvalitněna kabelová síť a zajištěna minimální poruchovost v dodávkách elektrické energie pro pražské metro.




IV.C2 (Střížkov - Prosek - Letňany)

TERMÍNY REALIZACE:
2003-2007

CELKOVÉ NÁKLADY AKCE:
9 050 000 tis. Kč

OBSTARATEL:
Inženýring dopravních staveb, a. s.

DODAVATEL:
bude vybrán ve veřejné obch. soutěži

Trasa bude obsluhovat přímo oblast Proseka a Letňan. Prostřednictvím návazné dopravy obslouží i širší spádové území zahrnující Střížkov, Čakovice, Kbely. Trasa IV. C 2 metra navazuje na úsek C1 ve stanici Ládví. Je vedena do prostoru Proseka a končí v Letňanech v blízkosti nového pražského výstaviště. Na trase jsou hloubené stanice Prosek I., Prosek II. a Letňany. Za koncovou stanicí jsou odstavné a obratové koleje. Volné prostory v Letňanech umožňují umístit dostatečně kapacitní autobusové terminály /MHD a regionální/ a záchytné parkoviště.

Klady: Světší kapacita, zvýšení rychlosti přepravy, zvýšení komfortu cestování, příznivý vliv na životní prostředí.
Zavedením metra IV. C 2 dojde k úspoře u povrchové MHD ve výši 2,6 mil. vzkm/rok, což je cca 74 mil. Kč/rok. Snížení emisí redukcí autobusů 154 t/rok

Zkrácení jízdní doby po zavedení IV.C2:

Prosek - Florenc: 5 min.
Letňany - Florenc: 3,9 - 6,9 min.

Úspora času cestujících po zprovoznění metra IV. C2 - 2 600 tis. hod/rok. U trasy metra IV.C2 byla v roce 2002 stabilizována její trasa do konečné podoby 3 stanic, a to 2 stanic v oblasti Proseka a konečné stanice u výstavního areálu v Letňanech.

V roce 2001 bylo na tuto trasu vydáno územní rozhodnutí (nabytí právní moci v 12/2001).V I.Q.2002 byla zpracována dokumentace pro stavební povolení s upřesněním celkového rozsahu prací. Celkové rozpočtové náklady stavby vycházejí z této projektové dokumentace ke stavebnímu povolení a jsou zpracovány v CÚ 2002. O vydání stavebního povolení bylo požádáno v 10/2002. Po dořešení majetkoprávních vztahů se zahájení stavby předpokládá v I.Q/2003 a zahájení provozu s cestujícími se předpokládá v roce 2007. V celkových nákladech projektu nejsou zahrnuty náklady na nákup nových vozů metra nutných k provozu. Tyto jsou zahrnuty v podprogramu 327 624 – Pořízení a obnova vozidel metra.

I u stavby metra IV.C 2.etapa je předpoklad, že bude uzavřena úvěrová smlouva mezi hlavním městem Prahou a Evropskou investiční bankou, která bude zajišťovat 50 % finančních prostředků z celkových nákladů stavby včetně nových vozových souprav. Zbývající část by měla být financována ze státního rozpočtu a to vzhledem k náročnosti investice, která výrazně přesahuje možnosti rozpočtu hl. m. Prahy.

Základní technické parametry: stavební délka 3 537 m, počet stanic 3, předpokl. špičkový interval 230 s

Předpokládané kapacity: nové dopravní kapacity ze stanice Ládví do stanice Letňany

Konkrétní přínos: nová dopravní trasa s přínosem uvolnění zátěže v hlavním městě

Informace a vizualizace: http://www.metroweb.cz/metro/ivc2/ivc2.htm



Stanice metra depo Hostivař (III.A3)

TERMÍNY REALIZACE:
2002-2004

CELKOVÉ NÁKLADY AKCE:
867 021 tis. Kč

OBSTARATEL:
Inženýring dopravních staveb, a. s.

DODAVATEL:
bude vybrán ve veřejné obch. soutěži

Jedná se o prodloužení metra ze stanice Skalka do průmyslové zóny Malešice se stanicí v Depu Hostivař.

Cílem prodloužení trasy A metra do stanice Depo Hostivař je umožnit zkrácení návozu cestujících do města autobusovou a příměstskou dopravou. Současně je možné přímo obsloužit malešický průmyslový a administrativní komplex v přímé pěší dostupnosti této stanice.

Z hlediska ekonomického dojde v autobusové dopravě MHD díky zkrácení vozového ramene u 12ti linek k celkovému snížení dopravních výkonů ročně cca o 257 tis. vozkm. Provozní náklady této trakce bez uvažování režií se mohou snížit až o 8 mil. Kč a spotřeba nafty o 103 tis. litrů. U oblastních a dálkových spojů ČSAD dojde přenesením z terminálu Želivského u 8 linek a 14 spojů denně k roční úspoře výkonů 27,7 tis. vozkm, nákladů 860 tis. Kč a 8,6 tis. litrů pohonných hmot.

V individuálním motorismu se očekává u 548 míst systému P+R v celodenní rozvaze zhruba 90 % naplněnost, 1,5 násobná obrátkovost a úspora při jedné jízdě 2x3,5 km. V ročním vyjádření mohou vzniknout úspory 1 730 tis. vozkm, 8,65 mil. Kč a 155 tis. litrů pohonných hmot.

Nezanedbatelným kladem této realizace z hlediska ekologického je přemístění terminálu trasy A metra a terminálu návazné autobusové dopravy z lokality Skalka do lokality Depa Hostivař. Podstatná redukce výkonů nekolejové dopravy o 2 015 vozkm snižuje vznik škodlivých emisí o 24,4 tuny ročně, z toho oxidu dusíku o 8 tun. V oblasti kladných dopadů do životního prostředí nelze opomenout celkové zklidnění klimatu, parteru a hluboké zátěže v oblasti stanice Skalka.

Vzhledem k výši investičních nákladů se předpokládá účast státního rozpočtu, neboť tato investice přesahuje možnosti rozpočtu hl. m. Prahy.

Ke zvýšení rozpočtových nákladů došlo přepočtem na CÚ 2002 a zařazením akcí Měnírna a distribuční transformovna Skalka a Úprava zhlaví depa Hostivař do této akce.

Stav přípravy: Majetkoprávní vztahy dosud nedořešeny.

Na P&R, terminál BUS vydáno stavební povolení dne 4. 6. 2002.

Výstavba této stanice je rozdělena do několika dílčích etap a jejich realizace bude časově posunuta podle množství přidělených prostředků. V roce 2003 budou probíhat pouze přípravné práce a bude dokončena rekonstrukce MDT Skalka – bude financováno z vlastních zdrojů DP Praha, a. s.

Informace o stanici v depu Hostivař naleznete tu: http://www.metroweb.cz/metro/vystavba/depohostivar.htm



Nová trasa metra I.D

TERMÍNY REALIZACE:
2007-2013

CELKOVÉ NÁKLADY AKCE:
19 260 583 tis. Kč

OBSTARATEL:
Inženýring dopravních staveb, a. s.

DODAVATEL:
Metrostav, a. s., ČKD Praha DIZ

Trať zajistí náhradu intenzivní návazné autobusové dopravy po Vídeňské ke stanici Kačerov, odlehčí trase C. Stane se i kapacitní náhradou veřejné dopravy v případě mimořádných situací na Nuselském mostě.

Základní technické parametry: Stavební délka 7 500 m, provozní délka 6 900 m, počet stanic 7 (z toho 5 ražených, 1 hloubená, 1 povrchová), průměrná vzdálenost stanic 1 140 m, zahájení stavby r. 2007, uvedení do provozu r. 2012.

Předpokládané kapacity: Nové dopravní kapacity ze stanice Nové Dvory do stanice Náměstí Míru.

Konkrétní přínos: Nová dopravní trasa s přínosem uvolnění dopravní zátěže v hlavním městě

Z celkových nákladů stavby byly vypuštěny náklady na nákup nových vagonů metra - dle metodiky zpracování požadavků vůči státnímu rozpočtu. Nákup nových vagonů metra pro nové trasy byl zahrnut do programu obnovy vozového parku MHD.

Zpracována studie trasy I. D metra v úseku Nové Dvory - Náměstí Míru. Součástí této studie bylo též prověření vedení trasy II. D a III. D. V průběhu zpracování bylo provedeno posouzení variantního umístění stanice Zálesí (nemocnice Krč) včetně možnosti prodloužení trasy I. D na stanici Hlavní nádraží Praha.

Odhad nákladů stavby vycházející ze studie činí včetně rychlodrážních vozů metra cca 22 200 000 tis.Kč, bez vozů 19 560 283 tis. Kč. Vzhledem k výši investičních nákladů se předpokládá účast státního rozpočtu, neboť takto finančně náročná investice výrazně přesahuje možnosti rozpočtu hl.m.Prahy.

Stanice:
    Nové Dvory
    Zálesí
    Nádraží Krč
    Olbrachtova
    Pankrác
    Nusle
    Náměstí Míru




Po roce 2012 - 2014

Po dokončení stavby trasy metra I.D se plánuje prodloužit trasu A buď z Dejvické nejdál na Petřiny nebo ze Strašnické na Nádraží Hostivař.

O vedení trati z Dejvické:
Navrženou variantu prodloužení trasy metra A tak, jak ji v dubnu 2002 zpracovala na popud magistrátu sekce Útvaru rozvoje města a Metroprojekt., schválili radní Prahy 5. Pokračování trasy metra A by se mohlo dotknout městské části v oblasti Motola. "S případnou realizací prodloužení metra bychom mohli počítat po roce 2010 za předpokladu, že obsluha letiště bude řešena železniční rychlodráhou. Podle zmíněné studie by na prodloužení trasy metra A od Dejvické mělo vzniknout několik nových stanic a mohla by být dotažena až k současné konečné a depu na trase B - Zličín.

Nové stanice by se jmenovaly:
Červený Vrch (hloubka 28 m, ražená, dvouvestibulová),
Veleslavín (hloubka 21 m, ražená, jednovestibulová, část trasy hloubená),
Petřiny (hloubka 38 m, jednovestibulová, ražená),
Motol (hloubka 19 m, jednovestibulová spojená podchodem s FN Motol, ražená kvůli zeleni),
Bílá Hora (hloubka 29 m, jednovestibulová, ražená),
Řepy (hloubka 25 m, jednovestibulová, ražená),
Zličín (hloubka 9 m, dvouvestibulová, hloubená trasa i stanice, možnost propojení na trasu B).

Prodloužení má měřit 10 984 m.

Informace o prodloužení trati ze stanice Strašnická směr Hostivař naleznete tu: http://www.praha10.cz/rozvoj/default.asp?id=44

Nové stanice by se jmenovaly:
   Nádraží Strašnice
   Zahradní Město
   Na Groši
   Hostivař



a jak dál?



II.D Nové Dvory - Písnice depo


včetně stanic Libuš a Masokombinát (bývalý) a spojky do depa. Pro přesné vymezení rozsahu stavební uzávěry by bylo nutné aktualizovat studii "Metro - II. provozní úsek trasy D" zpracovanou Metroprojektem (12/1991). Pro depo není nutné stavební uzávěru vyhlašovat, neboť plocha pro něj je vymezena v ÚPn hl.m Prahy a je dána funkčním využitím potřebného území.

III.D Náměstí Míru - Basilejské náměstí

včetně stanic Hlavní nádraží, Prokopova a Basilejské náměstí Pro přesné vymezení rozsahu stavební uzávěry by bylo nutné aktualizovat "Lokalizační studii trasy III.D" zpracovanou Metroprojektem (09/1992).

IV.D Basilejské náměstí - Vysočanská

Pro přesné vymezení rozsahu stavební uzávěry by bylo nutné nově zpracovat lokalizační studii tohoto úseku. Výchozím podkladem by mohla být "Srovnávací studie variant rozvoje kolejové MHD v Praze" zpracovaná Metroprojektem v r. 1989. Vzhledem ke značné nejistotě vedení trasy a návrhu stanic se nedoporučuje vyhlašovat pro úsek IV.D méně přesný rozsah stavební uzávěry. Stavební uzávěra bude zajištěna až v rámci vyhlášení zpřesněných stavebních uzávěr po zpracování potřebných dokumentací.
Zdroj: Magistrát hl. m. Prahy aj.
 
Zpět