Opatov | |||||
nástupiště |
název stanice a obložení |
nástupiště |
nástupiště |
nástupiště |
|
nástupiště |
výstup ze stanice |
vstup do stanice |
vstup do stanice |
navigační cedule poblíž hotelu Opatov |
|
pohled na stanici z hotelu Opatov |
|||||
Nafotil: Michal Kuty, Asistence: Tomáš
Rejdal, 10.2003
|
|||||
noční pohled na stanici z hotelu Opatov |
noční pohled na stanici z hotelu Opatov |
nočn pohled na stanici z hotelu Opatov |
|||
Nafotil: Michal Kuty, Asistence: Tomáš
Rejdal, 10.2003
|
|||||
pohled z kabiny |
pohled z kabiny |
||||
Nafotil: Michal Kuty, 10.2003
|
|||||
nástupiště |
nástupiště |
nástupiště |
nástupiště |
nástupiště |
|
nástupiště |
nástupiště |
nástupiště |
nástupiště |
||
Nafotil: Michal Kuty, 7.10.2003
|
|||||
nástupiště |
nástupiště |
název stanice a obložení |
detailní pohled na staniční orientaci |
1 kolej |
|
Nafotil: Michal Kuty, 11.9.2003
|
|||||
uzavřený vstup do stanice Opatov |
uzavřený vstup do stanice Opatov |
uzavřený vstup do stanice Opatov |
informace o výluce |
uzavřený vstup do stanice Opatov |
|
Nafotil: Michal Kuty, Asistence: Tomáš
Rejdal, 14.11.2003
|
|||||
letecký pohled |
|||||
Letecký pohled: Gefos a.s.
|
|||||
Informace o stanici
|
|||||
Hloubená stanice umístěná mezi
zástavbou starého Chodova a sídlištěm Jižní Město, přímo pod ulicí Hrnčířskou.
Hloubení stanice Družby začalo jako první ze všech už 15.1.1975. Zanedlouho, přesně 14.1.1976 začala ve stavební jámě montáž nemechanizovaného razicího štítu ve směru Budovatelů. Po jeho odjezdu pokračovala betonáž a konečně i zastropení stanice, které bylo dokončeno 1.10.1978. Poté nastoupili řemeslníci na interiér stanice a teprve 11. prosince 1979 začala montáž eskalátorů pro spojení s jediným vestibulem. Zajímavý je systém stavby. Stanice totiž není monolitická, nýbrž se skládá z dilatačních dílců o délce 29 až 40 m. Prostoru za nástupišti dominují podélné keramické desky ze Západočeských keramických závodů Břasy. Čela stanice i boční stěny schodiště jsou obloženy světlým jugoslávským travertinem Matka. Podlaha je z 2 odstínů blatenské žuly a strop je obložen z plochých hliníkových desek trasy A, eloxovaných na odstín Sanodal Tyrkis. Vyráběl je podnik Rudý Letov, n.p. Budka dozorčího je obložena tombakem a panáček v ní sedí za kouřovým sklem. Do vestibulu můžete vyjít jak po pevných schodech, tak se nechat vyvézt eskalátory. Budova vestibulu má základní tvar válcový, z něhož vybíhá hranol. Vše je zaskleno kouřovým plaveným sklem a kovové doplňky obloženy slitinou tombaku. Vestibul je napojen na pasáž o rozměrech 25x57 m. Výstupy ke stanicím autobusů jsou celkem čtyři. Dva s pevným i pohyblivým schodištěm, jeden pouze s eskalátory a jeden jako spirálová lávka. V okolí stanice mělo podle původních předpokladů vyrůst obrovské centrum Jižního Města obsahující kulturní i sociální zařízení. Jako na většině míst celého obřího sídliště, tak i zde je velká část plánované výstavby z finančních důvodů neuskutečněná a proto je okolo stanice jen trávník. |
|||||
Autor: Jan Bonev
|
|||||
Původní
název
|
Družby
|
||||
Navrhovaný
název
|
|
||||
Zahájení provozu ve
stanici
|
7.11.1980 | ||||
Umístění
|
v prostoru budoucího hlavního centra Jižního
Města (Praha 11)
|
||||
Typ stanice
|
hloubená, založená ve svahované
jámě
|
||||
Konstrukce
stanice
|
monolitická železobetonová, zastropená nad nástupištěm
předpínanými prefabrikovanými nosníky
|
||||
Délka stanice
|
336,5 m
|
||||
Hloubka
středu nástupiště pod terénem
|
11,0 m | ||||
Nástupiště
|
šířka 11,46 m, výška 3,15 m | ||||
Obklad
stěn v prostoru nástupiště
|
ploché keramické tvarovky různých přírodních odstínů | ||||
Vestibuly
|
v úrovni otevřené pěší pasáže s pevným schodištěm na výšku 5,05 m, s prosklenými stěnami | ||||
Další
prostory stanice
|
služební a provozní prostory před a za prostorem nástupiště v celkovém počtu 151 | ||||
rozsáhlá pěší pasáž pod mostem | |||||
páteřní komunikace Jižního Města se čtyřmi výstupy
na úroveň mostu s pevnými schodišti i eskalátory
|
|||||
výdech větracího objektu na východní straně stanice z pohledového betonu v kombinaci s hliníkovými lamelami | |||||
přemostění stanice páteřní komunikací | |||||
Obestavěný
prostor
|
82 168 m3 | ||||
Stavební
náklady
|
264 miliónů Kč | ||||
Obrat
cestujících
|
v r. 1986 v ranní špičce celkem 8 400, z toho nástup 7 200, výstup 1 200 | ||||
Projektoval
|
Interprojekt Praha | ||||
Architektonické
řešení
|
ing. arch. Jiří Navrátil, ak.
soch. Michal Flašar
|
||||
Umělecká
díla
|
žádná
|
||||
Hlavní stavbyvedoucí
|
Jiří Kuba | ||||
Návazná
doprava
|
autobusy MHD na mostě nad stanicí | ||||
Zdroj: www.metroprojekt.cz
|
|||||
|
|||||