Sled událostí v metru při povodni v roce 2002 | |
Čtvrtek 8.8.2002
|
|
20:30
|
Vyhlášen 2. stupeň povodňové aktivity
(SPA)
|
Pondělí 12.8.2002
|
|
Od ranních výjezdů je provoz
metra zajišťován bez omezení dle platného grafikonu
|
|
??:??
|
Zahájena stavba protipovodňových
stěn mezi Vltavou a stanicí Nádraží Holešovice v místě staveniště trasy
IV.C1 firmou Metrostav nad úroveň stoleté vody
|
11:00
|
Výška hladiny Vltavy na vodočtu
v Malé Chuchli překračuje hranici 300 cm (průtok 1 500 m3/s (průměrný
roční průtok Vltavy je 149 m3/s)). Je vyhlášen 3. stupeň povodňové aktivity
(SPA) a zahájena realizace protipovodňových opatření. Vltava dále stoupá
rychlostí 6 cm za hodinu. Dle povodňového plánu Hlavního města Prahy mají
být při dosažení 3. SPA uzavřeny ohrožené stanice Staroměstská, Florenc-B,
Křižíkova, Invalidovna, Palmovka, Smíchovské nádraží a Vltavská. Dle povodňového
plánu DP-Metro, o.z. mezi ohrožené stanice naopak patří Malostranská,
Florenc-B, Křižíkova, Invalidovna, Palmovka, Florenc-C a Nádraží Holešovice
|
13:15
|
Stavba protipovodňových zábran u stanic
Florenc, Křižíkova, Invalidovna a Palmovka
|
13:35
|
Uzavřen tlakový uzávěr ve větrací
šachtě mezi stanicemi Malostranská a Staroměstská
|
16:45
|
Uzavřeny tlakové uzávěry větrací šachtě
u stanice Nádraží Holešovice
|
16:45
|
Určeny povodňové hlídky na jednotlivých
trasách metra
|
21:10
|
Protipovodňové zábrany u ohrožených
stanic jsou postaveny s výjimkou jednoho průchozího pole
|
22:45:48
|
Poslední souprava s cestujícími
v úseku Nádraží Holešovice - Florenc C po 2. koleji odjíždí ze stanice
Nádraží Holešovice. Vltavská 22:47:24 (odjezd), Florenc C 22:48:42 (příjezd)
|
22:47:00
|
Poslední souprava s cestujícími
v úseku Florenc C - Nádraží Holešovice po 1. koleji odjíždí ze stanice
Florenc C. Vltavská 22:48:48 (odjezd), Nádraží Holešovice 22:50:06 (příjezd)
|
22:50
|
Ukončena přeprava cestujících v úseku
Nádraží Holešovice - Florenc C, zavedena náhradní autobusová doprava,
v úseku Florenc C - Háje zachován provoz v intervalu podle grafikonu.
|
22:52:36
|
Poslední souprava bez cestujících
v úseku Nádraží Holešovice - Florenc C po 2. koleji odjíždí z obratu stanice
Nádraží Holešovice průjezdem do stanice Florenc C. Vltavská 22.56:12 (průjezd),
Florenc C 22:57:30 (příjezd) a dále s přepravou cestujících.
|
23:04:24
|
První souprava provedla obrat
ve stanici Florenc C přes 1.kolej
|
23:11
|
Nařízena evakuace pracovníků ze stanic
Vltavská a Nádraží Holešovice
|
23:20
|
Výjezd hasičské jednotky do stanice
Nádraží Holešovice k čerpání vody - zaplavení místnosti zkratovačů
|
23:49:36
|
Poslední souprava s cestujícími
zastavuje ve stanici Křižíkova na 1. koleji
|
23:55
|
Uzavřena stanice Křižíkova, kterou
vlaky projíždí, východní vestibul stanice Palmovka, vestibul Těšnov stanice
Florenc C a přímý výstup ze stanice Florenc B.
|
23:56:24
|
Poslední souprava s cestujícími
zastavuje ve stanici Křižíkova na 2. koleji
|
Úterý 13.8.2002
|
|
00:05
|
Uzavřeny protipovodňové zábrany ve
stanici Palmovka
|
00:10
|
Uzavřen tlakový uzávěr ve větrací
šachtě u stanice Malostranská
|
00:15
|
Uzavřeny protipovodňové zábrany u
vestibulu Těšnov stanice Florenc
|
00:20
|
Uzavřen tlakový uzávěr ve větrací
šachtě u stanice Staroměstská
|
Na trase A ukončen provoz
dle platného grafikonu:
- poslední souprava s cestujícími po 1.koleji odjíždí v 00:01:54 ze stanice Dejvická, v 00:20:36 přijíždí do stanice Skalka a v 00:22:42 odstavuje v Depu Hostivař - poslední souprava s cestujícími po 2.koleji odjíždí v 00:04:54 ze stanice Skalka, v 00:23:36 přijíždí do stanice Dejvická a v 00:25:00 odstavuje na obratové koleji |
|
Na trase B ukončen provoz
dle platného grafikonu:
- poslední souprava s cestujícími po 1.koleji odjíždí v 00:06:12 ze stanice Černý Most, v 00:29:30 přijíždí do stanice Smíchovské nádraží a v 00:31:12 odstavuje na obratové koleji - poslední souprava s cestujícími po 2.koleji odjíždí v 00:01:06 ze stanice Zličín, v 00:31:30 přijíždí do stanice Českomoravská a v 00:33:36 odstavuje na obratové koleji |
|
Na trase C byl provoz ukončen
takto:
- poslední souprava s cestujícími po 1.koleji odjíždí v 00:05:12 ze stanice Háje a v 00:26:36 přijíždí na 2.kolej stanice Florenc C. V 00:29:18 odjíždí odstavit na noc na 2.kolej stanice Hlavní nádraží kam přijíždí v 00:30:18. - poslední souprava s cestujícími po 2.koleji odjíždí v 00:15:12 z 2.koleje stanice FlorencC, v 00:31:00 přijíždí do stanice Háje a v 00:32:24 odstavuje na obratové koleji |
|
00:38:24
|
Do stanice Florenc C na 2.kolej
přijíždí z Hájů souprava bez cestujících a zde na noc odstavuje.
|
00:45
|
Uzavřeny traťové tlakové uzávěry mezi
stanicemi Nádraží Holešovice a Vltavská
|
00:50
|
Uzavřen tlakový uzávěr ve větrací
šachtě u stanice Smíchovské nádraží
|
01:00
|
Uzavřen tlakový uzávěr ve větrací
šachtě mezi stanicemi Vltavská a FlorencC
|
01:05
|
Uzavřen tlakový uzávěr ve větrací
šachtě u stanice Palmovka
|
01:20
|
Uzavřen tlakový uzávěr ve větrací
šachtě u stanice Anděl
|
01:30
|
Uzavřen tlakový uzávěr ve větrací
šachtě u stanice Můstek B
|
01:35
|
Uzavřen tlakový uzávěr ve větrací
šachtě u stanice Invalidovna
|
01:50
|
Uzavřen tlakový uzávěr ve větrací
šachtě mezi stanicemi Radlická a Smíchovské nádraží
|
01:50
|
Uzavřen tlakový uzávěr ve větrací
šachtě u stanice Náměstí Republiky
|
02:00
|
Výška hladiny Vltavy na vodočtu
v Malé Chuchli dosáhla 402 cm. Průtok je přibližně 2 200 m3/s
(ČHMÚ udává chybný průtok 2 500 m3/s). Vltava dále stoupá rychlostí
10 cm za hodinu.
|
02:00
|
Uzavřen tlakový uzávěr ve větrací
šachtě u stanice Křižíkova
|
02:10
|
Uzavřeny tlakové uzávěry ve větrací
šachtě mezi stanicemi Anděl a Karlovo náměstí
|
02:30
|
Uzavřeny tlakové uzávěry ve větrací
šachtě ve spojce B/C
|
03:30
|
Uzavřen tlakový uzávěr ve větrací
šachtě u stanice Karlovo náměstí
|
03:40
|
Uzavřen tlakový uzávěr ve větrací
šachtě u stanice Florenc B
|
04:20
|
Uzavřen tlakový uzávěr ve větrací
šachtě u stanice Národní třída
|
Od ranního výjezdu trvá přerušení
provozu na trase C v úseku Nádraží Holešovice – Florenc C, provoz na trasách
A a B podle platných grafikonů. Na trase B je uzavřena stanice Křižíkova,
kterou se projíždí.
|
|
09:17
|
Nařízena evakuace všech pracovníků
ze stanice Vltavská.
|
09:30
|
Provoz na trase C v intervalu 5 min
v úseku Florenc C – Háje
|
09:31
|
Nařízena evakuace pracovníků nepotřebných
k zajištění protipovodňových opatření ze stanic: Trasa A Malostranská
– Můstek A, trasa B Smíchovské nádraží – Palmovka, trasa C Nádraží Holešovice
– Muzeum C.
|
10:00
|
Uzavřeny tlakové uzávěry ve stanici
Vltavská
|
10:00
|
Nařízena evakuace všech pracovníků
ze stanice Křižíkova
|
10:00
|
Uzavřen vstupní tlakový uzávěr ve
stanici Křižíkova
|
10:00
|
Uzavřeny traťové tlakové uzávěry mezi
stanicemi Vltavská a Florenc C
|
11:19
|
Nařízena evakuace všech pracovníků
ze stanice Invalidovna
|
11.20
|
Uzavřena stanice Invalidovna – vlaky
stanicí projíždějí
|
11:20:24
|
Poslední souprava s cestujícími
zastavuje ve stanici Invalidovna na 1. koleji
|
11:20:48
|
Poslední souprava s cestujícími
zastavuje ve stanici Invalidovna na 2. koleji
|
11:45
|
Uzavřen vstupní tlakový uzávěr ve
stanici Invalidovna
|
11:50
|
Uzavřen vstupní tlakový uzávěr ve
stanici Florenc B (stanice zůstává v provozu - vstup do stanice je možný
přes stanici Florenc C a přestupní chodby)
|
12:00
|
Výška hladiny Vltavy na vodočtu
v Malé Chuchli dosáhla 500 cm. Vltava začíná prudce stoupat rychlostí
22 cm za hodinu. Průtok Vltavy je 2 900 m3/s (dle chybných
údajů ČHMÚ 3 550 m3/s).
|
12:11
|
Uzavřena stanice Malostranská pro
výstup
|
12:16:06
|
Poslední souprava s cestujícími
zastavuje ve stanici Malostranská na 2. koleji
|
12:16:18
|
Poslední souprava s cestujícími
zastavuje ve stanici Malostranská na 1. koleji
|
12:19
|
Uzavřena stanice Malostranská i pro
vstup – vlaky stanicí projíždějí
|
12:20
|
Uzavřeny tlakové uzávěry ve spojce
B/C
|
12:40
|
Uzavřena stanice Staroměstská - vlaky
stanicí projíždějí
|
12:40
|
Nařízena evakuace pracovníků ze stanic
Staroměstská a Malostranská
|
12:42:54
|
Poslední souprava s cestujícími
zastavuje ve stanici Staroměstská na 1. koleji
|
12:44:42
|
Poslední souprava s cestujícími
zastavuje ve stanici Staroměstská na 2. koleji
|
12:50
|
Na trase B zrušen pásmový provoz a
zaveden interval 6 min. v úseku Zličín – Černý Most
|
13:00
|
Uzavřen tlakový uzávěr ve větrací
šachtě u stanice Můstek A
|
13:00
|
Uzavřeny vstupní tlakové uzávěry ve
stanicích Malostranská, Staroměstská, Můstek A – výstup Můstek
|
14:00
|
Výška hladiny Vltavy na vodočtu
v Malé Chuchli dosáhla 545 cm a průtok 3 200 m3/s (revidovaná
hodnota po povodni). Dle údajů ČHMÚ, které byly v tuto dobu směrodatné,
byl průtok Vltavy 4 070 m3/s. Průtok Vltavy tak téměř před
hodinou překročil hodnotu pro stoletou vodu Q100 = 3 710 m3/s.
|
17:00
|
Výška hladiny Vltavy na vodočtu
v Malé Chuchli dosáhla 609 cm a průtok 3 730 m3/s (dle chybných
údajů ČHMÚ pak 4 900 m3/s). Teprve nyní tak Vltava dosáhla
průtoku Q100 (kulminační průtok sprůměrnou dobou opakování
jedenkrát za sto let). Vltava dále stoupá rychlostí 13 až 14 cm za hodinu
|
18:20
|
Uzavřen vstupní tlakový uzávěr ve
stanici Palmovka
|
19:30
|
Na monitoru průmyslové televize na
vlakovém dispečinku zjištěny zatopené obratové koleje ve stanici Nádraží
Holešovice až do výše obratové lávky
|
09:45
|
Evakuace stanice Nádraží Holešovice
- vypnuta elektrická energie.
|
19:53
|
Ve stanici Florenc C teče voda z plynové
kotelny v úrovni vestibulu.
|
20:00
|
Jízdy vlaků na trase C zajišťovány
v intervalu 7 min v úseku Florenc C – Háje
|
20:03
|
Hrozí zaplavení MDT Nádraží Holešovice
|
21:51:36
|
Poslední souprava s cestujícími
v úseku Náměstí Míru – Dejvická po 2. koleji odjíždí ze stanice Náměstí
Míru. Muzeum A 21:53:42 (odjezd), Můstek A 21:55:24 (odjezd), Staroměstská
21:56:24 (průjezd), Malostranská 21:57:18 (průjezd), Hradčanská 21:59:06
(odjezd), Dejvická 22:00:12 (příjezd), 22:02:18 (odstavení na obratové
koleji)
|
21:54:54
|
Poslední souprava s cestujícími
v úseku Dejvická
- Náměstí Míru po 1. koleji odjíždí ze stanice Dejvická. Hradčanská 21:56:42 (odjezd), Malostranská 21:57:42 (průjezd), Staroměstská 21:58:54 (průjezd), Můstek A 22:01:12 (odjezd), Muzeum A 22:02:36 (odjezd), Náměstí Míru 22:03:36 (příjezd) |
21:59:18
|
První souprava provedla obrat
ve stanici Náměstí Míru přes 1.kolej
|
22:00
|
Ukončen provoz metra v ohrožených
úsecích Dejvická - Náměstí Míru a Smíchovské nádraží - Florenc B. Do ukončení
provozu je zajišťován provoz metra:
- na trase A v úseku Skalka – Náměstí Míru - na trase B v úsecích Zličín – Smíchovské nádraží a Florenc B – Černý Most - na trase C v úseku Florenc C – Háje V provozu tak zůstává vodou ohrožený úsek Florenc B - Palmovka |
22:00
|
V době ukončení provozu metra
v některých ohrožených oblastech výška hladiny Vltavy dosahuje na vodočtu
v Malé Chuchli 676 cm a průtok 4 300 m3/s (dle chybných, ale
směrodatných údajů ČHMÚ je průtok 6 020 m3/s)
|
22:01:54
|
Poslední souprava s cestujícími
v úseku Smíchovské nádraží – Florenc B po 2. koleji odjíždí ze stanice
Smíchovské nádraží. Anděl 22:03.24 (odjezd), Karlovo náměstí 22:05:12
(odjezd), Národní třída 22:06:36 (odjezd), Můstek B 22:07:54 (odjezd),
Náměstí Republiky 22:09:18 (odjezd), Florenc B 22:10:00 (příjezd)
|
22:02:48
|
Poslední souprava s cestujícími
v úseku Florenc B - Smíchovské nádraží po 1. koleji odjíždí ze stanice
Florenc B. Náměstí Republiky 22:04:06 (odjezd), Můstek B 22:05:54 (odjezd),
Národní třída 22:07:00 (odjezd), Karlovo náměstí 22:08:54 (odjezd), Anděl
22:10:36 (odjezd), Smíchovské nádraží 22:11:42 (příjezd)
|
22:17:42
|
Ze stanice Náměstí Míru odjíždí
po 2.koleji souprava odstavit do stanice Dejvická, příjezd na odstavnou
kolej 22:28:12. Dalších pět souprav zde již odstavuje po předchozím ukončení
provozu a všechny zde zůstanou do víkendových nočních výluk 28. - 29.9.2002,
kdy jsou postupně po třech za jednu výluku odtaženy na Náměstí Míru a
vlastní silou do Depa Hostivař.
|
22:22:54
|
První souprava provedla obrat
ve stanici Smíchovské nádraží a odjíždí směrem na Zličín
|
22:22:54
|
První souprava provedla obrat
ve stanici Florenc B a odjíždí směrem na Černý Most
|
Středa 14.8.2002
|
|
00:00
|
Výška hladiny Vltavy na vodočtu
v Malé Chuchli překonala hodnotu 7 m - naměřeno 704 cm. Této výšce odpovídá
průtok 4 500 m3/s (ČHMÚ přestal publikovat údaje o průtoku
z důvody jejich vysoké chyby). Vltava stoupá rychlostí asi 10 cm za hodinu.
Byla tak překonána dosud největší zaznamenaná povodeň (1845; 4 500 m3/s)
od roku 1825, kdy bylo započato s pravidelným sledováním vodních stavů.
|
Na trase A byl provoz ukončen
takto: - poslední souprava s cestujícími po 2.koleji odjíždí v 00:04:24
ze stanice Skalka, v 00:17:54 provádí obrat ve stanici Náměstí Míru přes
1.kolej, po 1. koleji jede jako poslední souprava s cestujícími, v 00:25:36
přijíždí do stanice Skalka a v 00:27:42 odstavuje v Depu Hostivař
|
|
Na trase B byl provoz ukončen
takto:
- úsek Černý Most – Florenc B: -- poslední souprava s cestujícími po 1.koleji odjíždí v 00:08:00 ze stanice Černý Most a v 00:20:48 přijíždí do stanice Florenc B, kde odstavuje na 1.koleji -- poslední souprava s cestujícími po 2.koleji odjíždí v 00:16:06 ze stanice Florenc B a v 00:31:00 přijíždí do stanice Černý Most a v 00:32:48 odstavuje na odstavné koleji - úsek Smíchovské nádraží – Zličín: -- poslední souprava s cestujícími po 1.koleji odjíždí v 00:30:00 ze stanice Smíchovské nádraží, v 00:42:24 přijíždí do stanice Zličín a v 00:44:30 odstavuje v Depu Zličín -- poslední souprava s cestujícími po 2.koleji odjíždí v 00:21:36 ze stanice Zličín, v 00:32:18 přijíždí do stanice Smíchovské nádraží a v 00:34:54 odstavuje na obratové koleji |
|
Na trase C byl provoz ukončen
takto:
- poslední souprava s cestujícími po 1.koleji odjíždí v 00:05:30 ze stanice Háje, v 00:25:00 přijíždí na 2.kolej stanice Florenc C. v 00:27:30 odjíždí odstavit na noc na 2.kolej stanice I.P.Pavlova kam přijíždí v 00:29:42 současně s předchozí soupravou, která provedla obrat na Pražského Povstání a odstavila na I.P.Pavlova na 1.koleji - poslední souprava s cestujícími po 2.koleji odjíždí v 00:09:12 z 2.koleje stanice Florenc C a v 00:28:48 přijíždí do stanice Háje, kde odstavuje na 2.koleji |
|
00:13:18
|
Poslední souprava s cestujícími
v úseku Kolbenova – Florenc B po 1. koleji odjíždí ze stanice Kolbenova.
Vysočanská 00:14:42 (odjezd), Českomoravská 00:16:00 (odjezd), Palmovka
00:17:42 (odjezd), Invalidovna 00:18:54 (průjezd), Křižíkova 00:19:48
(průjezd), Florenc B 00:20:48 (příjezd)
|
00:16:06
|
Poslední souprava s cestujícími
v úseku Florenc B - Kolbenova po 2. koleji odjíždí ze stanice Florenc
B. Křižíkova 00:17:30 (průjezd), Invalidovna 00:18:42 (průjezd), Palmovka
00:20:24 (odjezd), Českomoravská 00:22:12 (odjezd), Vysočanská 00:23:30
(odjezd), Kolbenova 00:24:42 (příjezd)
|
00:17:30
|
Na 2.koleji stanice Florenc
B odstavuje souprava
|
00:19:24
|
Na obratové koleji stanice
Českomoravská odstavuje souprava, která přijela od Florence B
|
00:20
|
Na monitoru průmyslové televize na
vlakovém dispečinku zjištěn silný průnik vody do stanice Invalidovna z
vestibulu přes uzavřený vstupní tlakový uzávěr na nástupiště a voda stéká
do obou kolejí. Nařízeno uzavřít traťové tlakové uzávěry mezi stanicemi
Florenc B - Křižíkova a Invalidovna - Palmovka. Hasiči v té době zpevňují
zábrany u stanice Vltavská, kde hrozí vniknutí vody do stanice. Následně
na monitoru PTV zjištěna voda i v obou kolejích stanice Křižíkova.
|
00:30 – 01:45
|
Traťové tlakové uzávěry mezi stanicemi
Křižíkova – Florenc B se nepodařilo uzavřít kvůli vodě
|
01:00
|
Okolí stanice Invalidovna je
zaplaveno vodou. Množství vody vnikající do stanice Invalidovna přes staniční
tlakový uzávěr stále stoupá. Voda od Invalidovny již dorazila do nejnižšího
místa mezi stanicemi Křižíkova a Florenc-B a začala zde stoupat (přítok
vody převyšuje kapacitu čerpadel). Voda již dosahuje úrovně TK (temene
kolejnic).
|
01:25
|
Již několik desítek minut vniká
voda větracím výdechem na boku vestibulu stanice Invalidovna do místnosti
v jeho suterénu. V této místnosti je vyústěna pažnice vrtu pro případnou
instalaci výtlačného potrubí. Zhlaví vrtu je asi 2 m nad podlahou místnosti.
Před několika minutami již voda dosáhla jeho zhlaví a začala přetékat
do vrtu. Dolní část vrtu je vyústěna v malé komoře mezi traťovými kolejemi.
Ta je od 1. koleje oddělena tlakovým předělem se vstupním poklopem a třemi
šoupaty na potrubí (tzv. MTO - malá tlaková ochrana) a od 2. koleje zaslepeným
tunelem. Nyní již voda vytéká přes otevřená šoupata a možná i otevřený
vstupní poklop (nejsou dostupné informace zda byl zavřen nebo byl uzavřen
až tlakem vody). Voda vtéká do kolejiště a teče po spádu do stanice Invalidovna
a dále až do nejnižšího místa mezi stanicemi Florenc-B a Křižíkova.
|
01:46
|
Hrozí zaplavení DT Vltavská – vypnuta
elektrická energie
|
02:05
|
Uzavřeny traťové tlakové uzávěry mezi
stanicemi Palmovka a Invalidovna
|
02:10
|
Hrozí zaplavení MDT Invalidovna –
vypnuta elektrická energie
|
02:30
|
Okolí vestibulu stanice Florenc
je již zaplaveno vodou. Menší množství vody (desítky l/s) proniklá přes
protipovodňové zábrany stéká do níže položeného vestibulu a eskalátorového
tunelu stanice Florenc-B. Přes netěsný staniční tlakový uzávěr se dostává
až do vlastní stanice. Tato voda převážně odtéká do technických prostor
pod nástupištěm a menší část stéká po nástupišti do kolejí.
|
02:50
|
Hrozí zaplavení DT Křižíkova – vypnuta
elektrická energie
|
03:00
|
Okolo 03:00 dochází k přelití
protipovodňových hrází nedaleko stanice Palmovka a voda začíná proudit
mimo jiné i ulicí Na hrázi k úrovňovému vchodu do východního vestibulu
stanice Palmovka. Do chodby úrovňového vchodu nevniká, protože ten je
chráněn další protipovodňovou stěnou a vlastní vestibul ještě uzavřeným
tlakovým uzávěrem. Stoupající voda v ulici Na hrázi ale začíná pronikat
větracími otvory východně od zahrazeného vchodu do objektu trafostanice
a do kabelového kanálu. Kabelovým kanálem postupuje směrem k samotné stanici.
V cestě do stanice jí brání pouze kabelové průchodky. Ty mají stejný účel
jako tlakové uzávěry. Stačí však malý hydrostatický tlak vody a těsnění
průchodek selhává. Nyní voda protéká skrze průchodky do vlastního prostoru
stanice - kabelovou šachtou padá dolů až na výškovou úroveň nástupiště
a další kabelovou chodbou volně teče až do "místnosti pro zesnulé"
(č. 972.1). Tato místnost je od kolejiště ještě oddělena dvojicí cihelných
stěn s protipožárními dveřmi. Voda v místnosti začíná stoupat.
|
03:30
|
Uzavřeny zbylé tlakové uzávěry ve
stanici Palmovka
|
03:50
|
Uzavřeny traťové tlakové uzávěry mezi
stanicemi Náměstí Republiky a Florenc B
|
04:00
|
Krátce po 4 hodině ranní je
již místnost pro zesnulé (972.1) ve stanici Palmovka částečně zaplněna
vodou, která neustále ve stále větším množství přitéká kabelovými průchodkami.
Od kolejiště je voda oddělena dvojicí stěn s protipožárními dveřmi, které
dosud odolávají tlaku vody. Voda z místnosti částečně uniká drenáží, která
ústí do žlabu mezi kolejnicemi. Minutu nebo dvě po 4 hodině je tlak vody
v místnosti 972.1 již tak vysoký, že vylamuje protipožární dveře i s kusem
zdi. Vzápětí voda proráží i druhou stěnu s dveřmi. Jedny protipožární
dveře končí v 1. koleji do které se valí i velké množství vody z místnosti.
Ta převážně odtéká kolejištěm po spádu do vlastní stanice a dále až k
uzavřenému traťovému uzávěru za stanicí. Část vody teče i proti spádu
směrem ke stanici Českomoravská, kde je ve vzdálenosti asi 70 m výškový
horizont pouze o 20 cm výš. Sloupec vody je zde ještě dostatečně vysoký,
aby žlabem mezi kolejnicemi mohla voda pokračovat směrem ke stanici Českomoravská.
Zbylá část vody se v místě průniku do kolejiště přelévá až do 2. koleje,
ve které teče po spádu do stanice a k tlakovému uzávěru. Celkově v tento
okamžik teče do stanice Palmovka z povrchu asi 900 l/s vody. Většina vody
(asi 700 l/s) teče po spádu do stanice a k tlakovým uzávěrům. Zbylá část
(200 l/s) přetéká výškový horizont v 1. koleji a pokračuje směrem ke stanici
Českomoravská.
|
04:00
|
Nařízena evakuace pracovníků ze stanice
Palmovka – průnik vody do stanice
|
04:10
|
Voda již dotekla k traťovým
tlakovým uzávěrům u stanice Palmovka a začíná zde stoupat.
|
04:20
|
Došlo ke zborcení podezdívky
větracího výdechu na boku vestibulu stanice Invalidovna. Ten byl dimenzován
na stoletou vodu a dosud omezoval přítok vody do suterénu vestibulu a
následně vrtem až do kolejiště u stanice. Nyní má voda volnější průchod.
Množství vody vytékající z objektu MTO do kolejiště tak rychle stoupá
z 350 na 2 500 l/s. Toto množství spolu s vodou z eskalátorového tunelu
stanice Invalidovna představuje v kolejišti stanice proud vody sahající
až 20 cm nad TK. V této době dochází i k částečnému proražení nekvalitně
zaslepeného tunelu mezi komorou s vrtem a traťovým tunelem 2. koleje.
Několik set litrů za vteřinu vody z povrchu začíná vyvěrat i do druhé
traťové koleje.
|
Od ranních výjezdů je provoz metra
zajišťován:
- na trase A v úseku Skalka – Náměstí Míru - na trase B v úseku Zličín – Nové Butovice - na trase C v úseku Pražského Povstání – Háje Před ranním výjezdem evakuována stanice Florenc C a Florenc B - průnik vody do stanice |
|
04:21:48
|
Souprava
odstavená na obratové koleji stanice Českomoravská přejíždí na 2. staniční
kolej. V té době je již voda přitékající
od stanice Palmovka v nejnižším místě tohoto mezistaničního úseku, který
je přibližně 350 m od okraje nástupiště stanice Českomoravská. Bezprostřední
nebezpečí však nehrozí, protože nástupiště stanice Českomoravská je o
cca 7 m výše a voda stoupá relativně pomalu (stanicí začne voda protékat
až po 12 hodině). V 04:30:54
souprava odjíždí do stanice Černý Most, kam přijíždí v 04:45:24 a odstavuje
na 2.koleji
|
04:30
|
Voda u traťového tlakového uzávěru
u stanice Palmovka dosahuje výšky 3,5 m. Průsaky vody za uzávěr se zvyšují.
K uzávěrům přitéká 800 l/s a skrze jejich netěsnosti odtéká ke stanici
Invalidovna 50 l/s.
|
04:38
|
Hrozí zaplavení MDT Palmovka – vypnuta
elektrická energie
|
04:38:36
|
Odjíždí průzkumný vlak bez
cestujících z obratové koleje Nové Butovice po 2. koleji do stanice Radlická,
kam přijíždí v 04:44:06 a v 04:47:48 odjíždí zpět na Nové Butovice a zde
jezdí v malém kole.
|
04:43:36
|
Souprava odstavená na obratové
koleji stanice Smíchovské nádraží přejíždí na 1. staniční kolej ze které
v 04:46:48 odjíždí do stanice Nové Butovice a zde jezdí v malém kole.
|
05:00
|
Do úseku Florenc B - Invalidovna
aktuálně přitéká 4 400 l/s vody z povrchu. Voda stoupající v nejnižší
části úseku mezi stanicemi Florenc B a Křižíkova dosáhla v 1. koleji výškového
horizontu u stanice Florenc B a začíná vtékat do stanice traťovými tunely.
Ve stanici Florenc B je vody zatím minimálně. I když průsaky přes uzavřený
staniční tlakový uzávěr začínají stoupat v důsledku zvyšujících se průsaků
vody za protipovodňové stěny u vestibulu stanice. Voda dosud proniklá
přes staniční tlakový uzávěr buď skončila v prostorech pod nástupištěm
nebo po nástupišti odtekla do kolejiště a dále pokračovala do nejnižšího
místa asi 100 m za stanicí, kde byla odčerpána.
|
05:10
|
Voda dosáhla horizontu u stanice
Florenc B i ve 2. koleji. Mezitím v 1. koleji dotekla do nejnižšího místa
mezi stanicemi Florenc B a Náměstí Republiky a začíná zde stoupat (přítok
vody již výrazně překračuje výkon čerpadel)
|
05:20
|
Voda ve stanici Florenc B dosahuje
úrovně TK. Zatápění obou souprav ve stanici Florenc B právě začíná.
|
05:29
|
Nařízena evakuace pracovníků ze stanice
Florenc
|
05:45
|
Různými průsaky začíná voda
ve větší míře vnikat na nástupiště stanice Florenc-C. Po nástupišti voda
stéká do kolejiště a kolejištěm pokračuje po spádu směrem ke stanici Vltavská.
Zde se zastavuje u tlakových uzávěrů před Vltavou. Tunely za tlakovými
uzávěry (úsek pod Vltavou) ještě nejsou plně zatopeny. Voda za uzávěry
je přibližně v úrovni TK.
|
05:53
|
Hrozí zaplavení MDT Florenc B – vypnuta
elektrická energie
|
06:00
|
Voda v okolí vestibulu stanice
Florenc-B/C dosáhla úrovně protipovodňových zábran. Voda proniká do vestibulu
zatím ještě velmi omezeně - pode dveřmi. Nejvíce zatím do eskalátorového
tunelu níže položeného vestibulu stanice Florenc-B. Veškerá voda z eskalátorového
tunelu proniká do stanice přes netěsný tlakový uzávěr. Nyní je to 1 000
l/s, ale za 30 minut, kdy dojde k úplnému zatopení eskalátorového tunelu
po přelití protipovodňových zábran, to již bude 4 500 l/s.
Voda ve stanici Florenc-B již dosahuje úrovně nástupiště. Krátce na to dosahuje i úrovně podlahy v soupravách stojících u nástupiště. Do stanice Florenc-C nyní vtéká asi 1 000 l/s (z povrchu a z průsaků zvýšené hladiny podzemních vod). Malý podíl vody vtéká do přestupních chodeb. Většina vody stéká po nástupišti do kolejiště. |
06:15
|
Voda ve stanici Křižíkova dosahuje
úrovně TK. Do trasy B nyní přitéká 7 000 l/s.
|
06:15
|
Přes protipovodňové zábrany u vestibulu
stanic Florenc-B/C přetéká stále více vody. Voda už nestačí podtékat vstupní
dveře do vestibulů a začíná zaplňovat úzký prostor mezi dveřmi a protipovodňovými
zábranami. Později tlak vody a plovoucí předměty rozbíjí skleněné výplně
dveří a voda začíná ve větším množství vnikat do vestibulů obou stanic.
|
06:30
|
Povrchová voda zatopila eskalátorový
tunel stanice Florenc-B. Netěsnostmi špatně uzavřeného staničního tlakového
uzávěru vtéká do stanice Florenc-B 4 500 l/s vody. Celkově přitéká do
úseku Florenc-B - Invalidovna 9 200 l/s.
|
06:30
|
Skrze vestibul vtéká do stanice Florenc-C
asi 4 000 l/s vody. Voda v tunelech dosahuje výškové úrovně traťového
tunelu spojky C-B. Tunelem spojky postupuje netěsnostmi tlakových uzávěrů
až do tunelů trasy B. Část vody také proniká přes traťové uzávěry do úseku
pod Vltavou. Přibližně v této době selhává práh jednoho z těchto uzávěrů
a voda rychle zaplňuje zbylý prostor v tunelech pod Vltavou.
|
06:40
|
Voda od stanice Florenc-B dosahuje
k tlakovým uzávěrům u stanice Náměstí Republiky. Voda začíná přitékat
do stanice Florenc-B také přes traťovou spojku B-C.
|
07:00
|
Traťové uzávěry u stanice Palmovka
jsou již plně zatopeny vodou. Ve vlastní stanici Palmovka se voda ustálila
na konstantní výšce asi 0,5 m nad TK. Nyní přitéká do stanice 1 150 l/s.
Většina přitékající vody odtéká směrem ke stanici Českomoravská přibližně
rovnoměrně oběma traťovými tunely. Menší část vody odtéká netěsnostmi
traťových tlakových uzávěrů do stanice Invalidovna.
|
07:05
|
Voda ve stanici Křižíkova dosahuje
úrovně nástupiště. Na nástupišti stanice Florenc-B je již 1,5 m vody.
Aktuálně přitéká na trasu B 9 550 l/s vody.
|
07:15
|
Voda ve stanici Florenc-C dosahuje
úrovně TK. Vestibulem proniká do stanice každou sekundu 12 500 l vody.
Zároveň asi 600 l/s odtéká na trasu B.
|
07:29
|
Hrozí zaplavení MDT Florenc C – vypnuta
elektrická energie
|
07:30
|
Za traťovými tlakovými uzávěry u stanice
Náměstí Republiky se začíná objevovat voda. Čerpadla již kapacitně nestíhají
odčerpávat vodu proniklou netěsnostmi od stanice Florenc-B.
|
07:35
|
Voda ve stanici Florenc-C dosahuje
úrovně nástupiště. Nyní začíná výrazněji pronikat do přestupních chodeb
přes přestupní eskalátory na nástupišti.
|
07:55
|
Voda plně zatopila přestupní chodbu
na straně stanice Florenc-C. Voda ve stanici dosahuje výšky 1,75 m nad
úroveň nástupiště. Voda dále stoupá rychlostí 10 cm za minutu! Do stanice
přitéká z povrchu 13 500 l/s vody. Zároveň 900 l/s vody odtéká na trasu
B.
|
08:20
|
Ve stanici Florenc-B právě zcela zmizely
pod hladinou vody dvě odstavené soupravy metra. Voda na nástupišti stanice
dosáhla výšky 2,5 m, tedy výšky nejvyššího bodu odstavených souprav. V
této době kulminuje přítok vody do této části trasy B na úrovni 9 800
l/s. Současně odtéká směrem ke stanici Náměstí Republiky 50 l/s. V dalším
období již přítoky budou klesat se snižujícím se rozdílem hladin vzhledem
k hladině vody na povrchu.
|
08:30
|
Výška vody ve stanici Florenc-C dosahuje
již přes 4 m nad úroveň nástupiště. Voda již stoupá tunely směrem ke stanici
Hlavní nádraží. Nyní přitéká do stanice 13 700 l/s a na trasu B odtéká
různými cestami 1 000 l/s.
|
08:40
|
Voda ve stanici Florenc-B dosáhla
úrovně podlahy přestupní chodby u přestupního tlakového uzávěru. Nyní
přitéká 9 800 l/s a současně odtéká směrem ke stanici Náměstí Republiky
100 l/s. Protože velké objemy stanic Křižíkova a Florenc-B byly již zatopeny
začíná zde voda rychleji stoupat (až 4 m za hodinu).
|
08:40
|
V úseku Pražského Povstání – Muzeum
C v 2.koleji zaveden kyvadlový provoz jednou soupravou
|
08:50
|
Nařízena evakuace všech pracovníků
ze stanice Anděl
|
09:00
|
Stanice Florenc-C je již plně zatopená
vodou. Voda v severním vestibulu se zarovnává do výšky vody v okolí vestibulu.
Přítok vody do stanice prudce klesl ze 14 000 l/s na 1 100 l/s. Množství
přitékající vody nyní pouze doplňuje úbytky vody ze stanice vzniklé jejím
odtokem na trasu B.
|
09:10
|
Voda ve stanici Invalidovna dosahuje
úrovně TK. Nyní přitéká 9 700 l/s a současně odtéká směrem ke stanici
Náměstí Republiky 100 l/s vody.
|
09:15
|
Nařízena evakuace všech pracovníků
ze stanic Náměstí Republiky, Můstek B, Národní třída, Karlovo náměstí
a Smíchovské nádraží.
|
09:35
|
Voda ve stanici Invalidovna dosahuje
úrovně nástupiště. Nyní přitéká 9 650 l/s a současně odtéká směrem ke
stanici Náměstí Republiky 150 l/s vody.
|
09:45
|
Za traťovými tlakovými uzávěry u stanice
Náměstí Republiky je již 1 m vody nad TK.
|
09:55
|
Hrozí zaplavení MDT Českomoravská
– vypnuta elektrická energie
|
10:01
|
Nařízena evakuace všech pracovníků
ze stanice Českomoravská
|
10:02
|
Ve stanici Českomoravská nelze uzavřít
vstupní tlakový uzávěr
|
10:47
|
Uzavřeny vstupní tlakové uzávěry ve
stanicích Karlovo náměstí – výstup Palackého náměstí, Můstek B – výstup
a přestup, Anděl, Náměstí Republiky, Smíchovské nádraží – východní výstupy
|
11:00
|
Do úseku mezi stanicemi Florenc-B
a Invalidovna nyní přitéká 9 250 l/s a současně odtéká směrem ke stanici
Náměstí Republiky 500 l/s. Velké prostory stanic jsou již zatopeny, zbývá
už jen zatopit poslední úseky traťových tunelů. Voda proto během následujících
40 minut velice rychle vystoupá o více než 20 m!
|
11:19
|
Uzavřen vstupní tlakový uzávěr ve
stanici Národní třída
|
11:35
|
V místech traťových tlakových uzávěrů
u stanice Palmovka dosáhla voda ve směru od stanice Invalidovna úrovně
TK.
|
11:35
|
Do stanice Palmovka přitéká z povrchu
asi 1 420 l/s vody. Z toho 350 l/s odtéká přes netěsnosti traťových tlakových
uzávěrů do stanice Invalidovna. Hladina vody za uzávěry (od Invalidovny)
velmi rychle stoupá a nyní dosáhla větší tlakové výšky než voda před uzávěrem.
Voda tak mění směr začíná netěsnostmi proudit od stanice Invalidovna do
stanice Palmovka. Současně opačný tlak vody proráží další průchodky. Průtok
vody rychle vystoupá až na 600 l/s (v 11:40) a pak začne klesat (pokles
tlaku vody za uzávěrem). Ve 12:00 už teče od stanice Invalidovna "pouze"
300 l/s vody.
|
11:40
|
Přes kabelové průchodky a další netěsnosti
traťových tlakových uzávěrů u stanice Náměstí Republiky proniká asi 750
l/s vody od stanice Florenc-B. Hladina vody za uzávěry již dosahuje úrovně
TK ve stanici Náměstí Republiky. Hydrostatický tlak vody působící na tlakové
uzávěry velmi rychle roste se stoupající hladinou v úseku Florenc-B -
Invalidovna. Když rozdíl hydrostatický výšek vody dosahuje hodnoty 29
m vodního sloupce, dochází k utržení betonového prahu pod tlakovým uzávěrem
ve 2. koleji. Z prahu uzávěru se uvolňuje jeden blok betonu. Vzniklým
otvorem začíná proudit od stanice Florenc-B dalších 6 300 l/s (celkem
tedy proniká 7 050 l/s). Průtok vody postupně klesá se snižujícím se rozdílem
hydrostatických tlaků v místech uzávěrů (pokles vody v úseku Florenc-B
- Invalidovna vlivem odtoku do stanice Náměstí Republiky, přítok 6 300
l/s vody).
|
12:00
|
Povodeň v Praze kulminuje při průtoku
5 200 m3/s a stavu na vodočtu v Malé Chuchli 785 cm. Průměrný
roční průtok Vltavy je 149 m3/s.
|
12:00
|
Do stanice Palmovka přitéká kabelovými
průchodkami asi 1 420 l/s vody. Dalších 300 l/s přitéká od stanice Invalidovna
skrze netěsnosti tlakových uzávěrů. Hladina vody ve stanici Palmovka je
stále na konstantní výšce 0,5 m nad TK. Voda dosahuje výškového horizontu
před stanicí Českomoravská a začíná protékat kolejištěm přes stanici směrem
ke stanici Vysočanská.
|
12:00
|
Výška vody v úseku Florenc-B - Invalidovna
se ustaluje ve stanici Florenc-B 29 m, ve stanici Křižíkova 27,5 m a ve
stanici Invalidovna 21,6 m nad nástupištěm. Přítok vody je 6 700 l/s.
Odtok je stejný - 6 400 l/s do stanice Náměstí Republiky a 300 l/s do
stanice Palmovka. Ustálený stav trvá asi hodinu a pak voda opět začíná
mírně stoupat (snižuje se odtok do stanice Náměstí Republiky).
|
12:00
|
Uzavřen vstupní tlakový uzávěr ve
stanici Můstek A – výstup Václavské náměstí
|
12:05
|
Voda ve stanici Náměstí Republiky
dosahuje úrovně nástupiště. Od stanice Florenc-B přitéká 6 650 l/s vody.
Voda zatím pozvolna stoupá a postupuje ke stanici Můstek-B.
|
12.06
|
Hrozí zaplavení DT Náměstí Republiky
– vypnuta elektrická energie
|
12:20
|
Voda od Palmovky dosáhla nejnižšího
úseku mezi stanicemi Českomoravská a Vysočanská a začíná zde stoupat.
|
12:48
|
Nařízena evakuace všech pracovníků
ze stanice Vysočanská
|
12:49
|
Zjištěn průnik vody směr stanice Náměstí
Republiky
|
12:50
|
Hrozí zaplavení DT Vysočanská B –
vypnuta elektrická energie
|
12:58
|
Hrozí zaplavení MDT Můstek B – vypnuta
elektrická energie
|
13:00
|
Voda v okolí stanice Malostranská
kulminuje přibližně na kótě 191,50 m n. m. (výškový systém Jadran), tj.
na výšce asi 0,1 m nad úrovní vstupu do vestibulu. Stanice Staroměstská
je dostatečně chráněna nábřežím, proto zde voda není. Pokud by zde ale
byla, tak by dosahovala několik dm pod úroveň nejnižšího vstupu. Na trase
B ve stanici Invalidovna voda kulminuje na kótě 189,25 m n. m., tj. dosahuje
výšky 206 cm nad úroveň podlahy vestibulu. Ve stanici Křižíkova voda kulminuje
na kótě 189,38 (189,42?) m n. m., tj. dosahuje výšky 270 cm (274 cm?)
nad úroveň podlahy vestibulu. Ve stanici Nádraží Holešovice se vzestup
vody zastavuje 37 cm pod úrovní podlahy severního vestibulu na kótě 188,08
m n. m., tj. ve stanici je 5,1 m vody na nástupišti. U vestibulu stanice
Vltavská voda kulminuje 70 cm nad úrovní vstupů na kótě 189,65 m n. m.
Voda v okolí vestibulu stanic Florenc-B/C kulminuje na kótě (189,58 m n. m.), tj. na výšce 197 cm nad úrovní vstupu do vestibulu. Současně kulminuje i voda ve stanici Florenc-C na výšce 8,9 m nad úrovní nástupiště (tj. 6,05 m pod úrovní nástupiště stanice Hlavní nádraží). |
13:00
|
Voda ve stanici Můstek-B dosahuje
úrovně TK. Nyní přitéká od stanice Florenc-B 6 500 l/s vody.
|
14:00
|
Výška vody v okolí stanice Palmovka
kulminuje přibližně na kótě 189,25 m n. m., tj. na výšce asi 300 cm nad
úrovní podlahy vstupu zulice Na Hrázi. Do stanice přitéká kabelovými průchodkami
z povrchu asi 1 475 l/s vody. Dalších 400 l/s přitéká od stanice Invalidovna
skrze netěsnosti tlakových uzávěrů. Směrem ke stanici Českomoravská tak
odtéká téměř 1 900 l/s vody. Voda mezi stanicemi Palmovka a Českomoravská
již dvě hodiny přetéká výškový horizont a zaplavuje níže položený úsek
mezi stanicemi Českomoravská - Vysočanská.
|
14:00
|
Voda ve stanici Můstek-B dosahuje
úrovně nástupiště.
|
14:00
|
Ztráta komunikace a povelování dálkového
ovládání měníren a distribučních transformoven od elektrodispečera v úseku
v úseku Zličín - Českomoravská. Zastaven provoz v úseku Zličín - Nové
Butovice. Náhradní povrchová doprava prodloužena do stanice Zličín
|
14:10
|
Výška vody dosahuje TK ve stanici
Českomoravská.
|
14:30
|
Voda ve stanici Národní třída dosahuje
úrovně TK.
|
14:30
|
Rozdíl hydrostatických výšek u tlakových
uzávěrů u stanice Náměstí Republiky již poklesl z původních 29 m na 23,4
m. Průtok vody přes tlakové uzávěry rovněž pokles z maximální hodnoty
7 050 l/s na 6 250 l/s. Přestože tlak vody klesá uvolňuje se z prahu uzávěru
ve 2. koleji ještě jeden blok betonu. Množství vody protékající otvorem
v prahu uzávěru se okamžitě zvyšuje o 500 l/s z 6 550 l/s na 7 050 l/s.
Celkem tedy protéká přes uzávěry 7 750 l/s. Tento průtok opět postupně
klesá se snižujícím se rozdílem hydrostatických tlaků (s poklesem hladiny
ve stanici Florenc-B vlivem nárůstu odtoku vody do stanice Náměstí Republiky).
|
14:51
|
Odstup poslední soupravy do depa Zličín.
Příprava na zvláštní provozní režim v úseku Nové Butovice – Zličín
|
15:00
|
Hladina vody v úseku Florenc-B - Invalidovna
poklesla na stejnou výškovou kótu jako voda ve stanici Palmovka. Přes
tlakové uzávěry u stanice Palmovka tedy nyní voda neproudí. Aktuální přítok
vody činí 7 150 l/s stejně jako odtok do stanice Náměstí Republiky.
|
15:00
|
Voda ve stanici Vysočanská dosahuje
úrovně TK, tedy stejné výškové úrovně jako horizont mezi stanicemi Palmovka
a Českomoravská.
|
15:30
|
Voda ve stanici Národní třída dosahuje
úrovně nástupiště.
|
15:40
|
Uzavřeny traťové tlakové uzávěry mezi
stanicemi Můstek A a Muzeum A
|
15:45
|
Obnoven provoz v úseku Nové Butovice
- Zličín zvláštním provozním režimem šesti soupravami - DT a MDT obsazeny
obsluhou náhradní povrchová doprava zkrácena na úsek Anděl - Nové Butovice
|
16:45
|
Voda ve stanici Můstek-B dosahuje
úrovně podlahy přestupní chodby vedoucí ze středu stanice.
|
18:00
|
Voda ve stanici Českomoravská dosahuje
úrovně nástupiště. Nyní přitéká do stanice Palmovka 1 375 l/s vody z povrchu
a 220 l/s od stanice Invalidovna.
|
18:20
|
Voda ve žlabu mezi kolejnicemi dosáhla
výškového horizontu mezi stanicemi Národní třída a Karlovo náměstí a začíná
přetékat směrem k Vltavě. O několik minut později již voda proudí stanicí
Karlovo náměstí až do nejnižšího místa pod Vltavou. Veškerá nově přitékající
voda od stanice Florenc-B bude nyní přetékat směrem ke stanici Anděl.
V úseku Národní třída - Náměstí Republiky se vzestup hladiny asi na 3
hodiny zastaví než se naplní úsek Karlovo náměstí - Anděl do stejné výškové
úrovně.
|
18:30
|
Hladina v úseku Florenc-B - Invalidovna
se na příští 4 hodiny ustálí na kótě 29 m nad nástupištěm stanice Florenc-B.
Přítok i odtok vody do tohoto úseku trasy B bude stejný - 6 750 l/s.
|
19:20
|
Voda ve stanici Anděl dosahuje úrovně
TK. Přítok od stanice Florenc-B je 6 450 l/s.
|
19:45
|
Voda ve stanici Vysočanská dosahuje
úrovně nástupiště. Stále přitéká do stanice Palmovka 1 300 l/s vody z
povrchu a 300 l/s od stanice Invalidovna.
|
19:45
|
Voda ve stanici Anděl dosahuje úrovně
nástupiště.
|
20:55
|
Voda ve stanici Karlovo náměstí dosahuje
úrovně TK.
|
21:25
|
Voda v úseku Náměstí Republiky - Anděl
se vyrovnala na stejné výškové kótě. Nyní voda začíná stoupat rovnoměrně
v celém úseku. Na nástupišti stanice Náměstí Republiky je 8,8 m vody,
na Můstku-B 6,3 m, na Národní třídě 4,8 m, nástupišti stanice Anděl 2,8
m a ve stanici Karlovo náměstí chybí do úrovně nástupiště 0,3 m.
|
21:40
|
Voda ve stanici Karlovo náměstí dosahuje
úrovně nástupiště. Od stanice Florenc-B stále přitéká 6 350 l/s vody.
|
22:00
|
Voda již plně zatopila kabelovou chodbu
ve stanici Můstek-B vedoucí na trasu A a nyní začíná pronikat kabelovými
průchodkami pod podlahu přestupních chodeb na trase A. Protože trasy jsou
od sebe oddělitelné tlakovými uzávěry v přestupních chodbách, bylo nutno
patřičně tlakově oddělit i tuto chodbu. V místech kde se kabelová chodba
vedoucí z trasy B setkává s přestupní chodbou byla dolní část čelní stěny
opatřena kabelovými průchodkami (ústí pod podlahu přestupních chodeb)
a horní část (nad úrovní podlahy přestupních chodeb) byla zaslepena. Zaslepena
měla být asi 1 m silnou betonovou stěnou. Ve skutečnosti zde byla postavena
pouze tenká zděná příčka, která nemohla odolat většímu tlaku. Tlak vody
je v tuto dobu zatím minimální (asi 3,5 m vodního sloupce) a tak příčka
odolává.
|
22:35
|
Vzhledem k malé přepravní poptávce
v úseku Nové Butovice - Zličín byl zvláštní provozní režim zrušen a zaveden
kyvadlový provoz jednou soupravou po 2. koleji.
|
23:00
|
Přestupovými eskalátory do stanice
Můstek A začala stoupat voda
|
23:15
|
Prostor v kabelovém prostoru pod podlahou
přestupní chodby ve stanici Můstek-A je již zaplněn vodou a s rostoucí
hladinou na trase B stoupá i hydrostatický tlak vody v tomto prostoru
působících na podlahu přestupních chodeb (nyní tlak odpovídá asi 5 m vodního
sloupce). V přestupní chodbě jsou zjištěny první průsaky vody. Tlak vody
porušuje podlahu z které vyvěrá voda. Velice rychle je porušena téměř
celá podlaha nad kabelovým prostorem. Voda začíná zaplavovat přestupní
chodby. Přes kabelové průchodky zatím proniká další voda. Celkem proniká
podlahou z trasy B do přestupních chodeb na trase A 1 000 l/s vody. Voda
v přestupních chodbách stoupá rychlostí 10 cm za minutu.
|
Čtvrtek 15.8.2002
|
|
00:00
|
Výška vody na trase B v úseku Anděl
- Náměstí Republiky odpovídá úrovni nástupiště stanice Můstek-A.
|
00:15
|
Výška vody na trase B v úseku Anděl
- Náměstí Republiky odpovídá výšce 0,8 m nad úrovní nástupiště stanice
Můstek-A. Voda začíná vytékat zkabelové šachty před stanicí Můstek-A
|
00:15
|
Voda dosáhla úroveň nástupiště stanice
Můstek A a stéká do kolejí.
|
00:20
|
Přestupní chodba pod stanicí Můstek
je plně zatopena vodou. Stačilo 65 minut a prostor o objemu 4 200 m3
byl zatopen. Nyní voda začíná vytékat přes přestupní eskalátory na nástupiště
stanice Můstek-A. Z každého eskalátoru proudí přes 100 l/s vody. Z nástupiště
voda stéká do kolejiště a kolejištěm proudí po spádu směrem ke stanici
Staroměstská. Rovněž hladina vody v kabelové šachtě u stanice Můstek-A
dosahuje úrovně nástupiště a začíná vytékat ze šachty přes nakládací rampu
do kolejiště (2. kolej). Od stanice Můstek-A proudí směrem k Vltavě 1
000 l vody za sekundu. Z toho 2/3 po druhé koleji a 1/3 po první koleji.
Voda postupuje relativně bez problémů žlabem mezi kolejnicemi.
|
00:25
|
Nařízena evakuace všech pracovníků
ze stanice Můstek A
|
00:30
|
Ve stanici Palmovka je voda stále
na konstantní úrovni 0,5 m nad TK. v úseku Palmovka - Vysočanská je o
2,5 m níže. Ve stanici Českomoravská je již na nástupišti 1,4 m vody a
ve stanici Vysočanská 1,0 m vody. Do tohoto úseku stále přitéká asi 1
050 l/s vody zpovrchu do stanice Palmovka z povrchu a 400 l/s od stanice
Invalidovna.
|
00:30
|
2. kolejí ve stanici Staroměstská
začíná protékat voda. O necelých deset minut později voda teče i 1. kolejí.
Voda dál může bez problémů pokračovat pod Vltavu a ke stanici Malostranská,
protože zde nebyly uzavřeny traťové tlakové uzávěry.
|
00:35
|
Výška hladiny vody v přestupních chodbách
se ustálila několik cm nad úrovní nástupiště ve stanici Můstek na trase
A. Naopak výška vody ve stanici Můstek na trase B stále stoupá. Rozdíl
hydrostatických tlaků na zděnou příčku v kabelové chodbě tak opět stoupá
(minimální v 0:20 - 1,0 m vodního sloupce). V 0:35 dosahuje rozdíl hydrostatických
tlaků na příčku hodnoty 1,5 metrů vodního sloupce a příčka se pod tlakem
vody bortí (pevnost příčky byla patrně snížena po nasycení vodou nebo
poškozena nějakým plovoucím předmětem). Vzniklým otvorem začíná pronikat
několik tisíc litrů vody za sekundu. Celkové množství vody pronikající
na trasu A dosahuje v tuto chvíli 4 500 l/s. Z každého přestupního eskalátoru
tak vyvěrá na trasu A asi 700 l/s. Zbylých asi 300 l/s vody proniká na
trasu A kabelovou šachtou. 2. kolejí proudí ke stanici Staroměstská přibližně
2 400 l/s a 1. kolejí o 300 l/s méně (proto i postup vody je zde o něco
pomalejší).
|
00:36
|
Uzavřeny přestupní tlakové uzávěry
ve stanici Muzeum A a tlakový uzávěr ve větrací šachtě
|
00:45
|
Voda ve druhé koleji již podtekla
Vltavu a dostala se do nejnižšího místa na trase A (asi 200 m před stanicí
Malostranská) a začala zde stoupat. V té době již tunely postupuje druhá
větší vlna vody. Nyní prochází stanicí Staroměstská (nejdříve po 2. koleji
a krátce na to i po 1. koleji). Postup vody je poměrně pomalý. Rychlejšímu
postupu brání dřevěné pražce které postup vody znatelně brzdí. Bez nich
by voda postupovala přibližně dvojnásobnou rychlostí.
|
00:55
|
Druhá větší vlna vody dosáhla nejnižšího
místa trasy A (asi 200 m od stanice Malostranská). Voda v tomto úseku
již stoupá.
|
01:05
|
Voda se objevuje současně ve žlabu
obou kolejí ve stanici Malostranská
|
01:10
|
Voda ve stanici Malostranská dosahuje
úrovně TK. Přítok vody z trasy B na trasu A dosahuje hodnoty 5 000 l/s.
|
01:30
|
Evakuováni pracovníci z technického
centra Klárov
|
01:40
|
Voda ve stanici Malostranská dosahuje
úrovně nástupiště.
|
01:55
|
Voda na trase A dosahuje úrovně TK
ve stanici Staroměstská. Ve skutečnosti voda v úrovni TK proudí stanicí
již přes hodinu.
|
02:09
|
Hrozí zaplavení MDT Můstek A – vypnuta
elektrická energie
|
02:10
|
Výpadek napájení ve stanicích Malostranská
a Staroměstská jako důsledek zaplavení stanice Můstek A
|
Od ranních výjezdů je provoz metra
zajišťován takto:
-na trase A v úseku Skalka – Náměstí Míru -na trase B v úseku Zličín – Nové Butovice zvláštním provozním režimem -na trase C v úseku Pražského Povstání – Háje a Pražského Povstání – Muzeum C kyvadlově jednou soupravou |
|
02:50
|
Voda ve stanici Staroměstská dosahuje
úrovně nástupiště. Aktuálně přitéká ztrasy B na trasu A 5 300 l/s vody.
|
04:00
|
Výška Vltavy na vodočtu v Malé Chuchli
klesla pod 7 m - naměřeno 693 cm. Hladina dále klesá rychlostí 12 cm za
hodinu. Průtok Vltavy již pokles o 800 m3/s na 4400 m3/s.
|
04:00
|
Výška hladiny v úseku Anděl - Náměstí
Republiky se ustálila na kótě odpovídající výšce 13,2 m nad úrovní nástupiště
stanice Můstek-B, respektive 3,0 m nad úrovní nástupiště stanice Můstek-A.
Přítoky přes traťové uzávěry u stanice Náměstí Republiky je stejný jako
odtok vody na trasu A - 5 300 l/s.
|
05:30
|
Voda na trase A dosahuje úrovně TK
ve stanici Můstek. Ve vlastní stanici je o několik cm vody více. Voda
stále vyvěrá zpřestupních chodeb, stéká z nástupiště do kolejiště a odtéká
směrem k Vltavě. Rozdíl hladin mezi vodou v kolejišti a vodou na nástupišti
se pomalu zmenšuje. Na trasu A stále proudí okolo 5300 l/s vody.
|
06:20
|
Voda na trase A dosahuje úrovně nástupiště
ve stanici Můstek. Ve skutečnosti je ve stanici voda o několik cm výše.
Nástupiště není poznat - vše je zalito vodou do jedné roviny. Pouze z
přestupních eskalátorů stále vyvěrá voda, která odtéká do míst traťových
kolejí a odtud proudí tunely již na obě strany.
|
06:30
|
Množství vody pronikající z trasy
B na trasu A začíná klesat se snižujícím se rozdílem hydrostatických tlaků
mezi trasami (voda na trase A začala stoupat - vtaženo knástupišti stanice
Můstek-A). Nyní je to ještě 5 200 l/s, za hodinu to bude už o 900 l/s
méně. Výška vody dosahuje asi 0,20 m nad nástupištěm stanice Můstek-A.
Na trase B rovněž začíná stoupat voda (přítok od stanice Florenc-B převyšuje
odtok na trasu A).
|
07:00
|
Přítok vody z povrchu do úseku
Florenc-B - Invalidovna začíná převyšovat odtok do stanice Náměstí Republiky
a proto zde voda začíná opět pomalu stoupat. Výška vody dosahuje 30,0
m nad úroveň nástupiště stanice Florenc-B. Během následujících tří hodin
vystoupá ještě o 1,4 m.
|
09:00
|
Z trasy B na trasu A přetéká 3 200
l/s vody. Výška vody na nástupišti stanice Můstek-A je 3,2 m. Protože
velké prostory zatopených stanic na trase A jsou již zatopeny vodou, začíná
voda rychle stoupat v traťových tunelech směrem ke stanici Muzeum-A a
na druhé straně směrem ke stanici Hradčanská.
|
09:00
|
Voda v okolí vestibulu stanice Florenc
poklesla na výšku protipovodňových zábran. Voda přestává přetékat přes
zábrany do vestibulů a do obou stanic Florenc. Nyní naopak voda ze stanice
Florenc-C přetéká přes vestibul do eskalátorového tunelu stanice Florenc-B.
|
10:00
|
Výška vody ve stanici Florenc-B dosáhla
31,4 m. Současný přítok i odtok do useku Florenc-B - Invalidovna je 4
700 l/s. Během následující hodiny dojde k zastavení přítoků vody přes
eskalátorová schodiště všech tří stanic tohoto úseku. V důsledku toho
poklesne hladina v tomto úseku o 1,8 m (až do hladiny, kdy dojde k vyrovnání
odtoku a přítoku vody).
|
10:00
|
Voda ve stanici Můstek-B dosahuje
18,5 m nad úroveň nástupiště (8,4 m nad úroveň nástupiště stanice Můstek-A).
Do tohoto úseku trasy B přitéká od stanice Florenc-B 4 200 l/s a odtéká
na trasu A 2 300 l/s.
|
11:00
|
Voda ve stanici Florenc-C poklesla
na úroveň podlahy vestibulu. Netěsnostmi odtéká ztrasy C na trasu B asi
225 l/s. Voda tak ve stanici Florenc-C pomalu klesá (rychlostí 7 cm za
hodinu)
|
11:00
|
Došlo k zastavení přítoků povrchové
vody do úseku Florenc-B - Invalidovna přes eskalátorová schodiště všech
tří stanic. Nyní přitéká voda přes šachtu (vrt) stanice Invalidovna a
ze stanice Florenc-C. Voda naopak odtéká do stanice Náměstí Republiky
a do stanice Palmovka. Odtok i přítok tak poklesly na 2 500 l/s.
|
12:00
|
Výška Vltavy na vodočtu v Malé Chuchli
klesla pod 6 m - naměřeno 597 cm. Hladina dále klesá rychlostí 8 cm za
hodinu. Průtok již poklesl o 1 600 m3/s na 3 600 m3/s.
|
12:20
|
Voda na trase A dosahuje jediné překážky
- uzavřených traťových tlakových uzávěrů u stanice Muzeum-A. Přítok vody
na trasu A je 1 800 l/s. Voda stoupá rychlostí asi 1,5 m za hodinu.
|
12:30
|
Uzavřeny traťové tlakové uzávěry mezi
stanicemi Smíchovské nádraží a Anděl
|
13:30
|
Výška vody v celém úseku Palmovka
- Vysočanská se vyrovnává na kótě 0,5 m nad TK ve stanici Palmovka (3,9
m vody nad úrovní nástupiště stanice Českomoravská a 3,5 m nad úrovní
nástupiště stanice Vysočanská). Přítok vody z povrchu do stanice Palmovka
téměř ustal. Do stanice Palmovka však stále proudí asi 470 l/s vody od
stanice Invalidovna přes netěsnosti tlakových uzávěrů.
|
14:30
|
Voda dosáhla úrovně TK u traťových
uzávěrů u stanice Smíchovské nádraží. Do trasy B nyní přitéká od stanice
Florenc-B 1 750 l/s a odtéká na trasu A 1 000 l/s.
|
15:00
|
Stanice Muzeum A - zjištěna voda v
kolejišti ve směru od stanice Můstek A
|
15:30
|
Nařízena evakuace všech pracovníků
ze stanice Muzeum A
|
16:00
|
Voda ve stanici Muzeum dosahuje úrovně
TK a pomalu stoupá. Stanice je zaplavována vodou proniklou přes netěsnosti
tlakových uzávěrů před stanicí. Ve zbylé části trasy A je voda na výškové
kótě o 0,6 m vyšší.
|
16:14
|
Hrozí zaplavení MDT Muzeum A – vypnuta
elektrická energie
|
16:30
|
Voda ve stanici Palmovka dosahuje
úrovně nástupiště. Přítok vody z povrchu do stanice Palmovka se již zastavil.
Do stanice však stále proudí asi 550 l/s vody od stanice Invalidovna přes
netěsnosti traťových tlakových uzávěrů.
|
17:30
|
Voda ve stanici Florenc-C již poklesla
o 2,6 m. Nyní odtéká na trasu B asi 150 l/s.
|
17:35
|
Hrozí zaplavení MDT Smíchovské nádraží
– vypnuta elektrická energie
|
17:59
|
Výjezd hasičské jednotky do stanice
Smíchovské nádraží - průsak vody pod tlakovým uzávěrem
|
~18:00
|
Voda ve stanici Muzeum-A dosahuje
úrovně nástupiště a stále pomalu stoupá. Ve zbylé části trasy A je voda
o 0,2 m výše. Přítok na trasu A je nyní 750 l/s.
|
18:00
|
Uzavřeny tlakové uzávěry ve spojkách
A/C a C/A
|
18:30
|
Voda u traťových uzávěrů u stanice
Smíchovské nádraží dosahuje výšky 2 m nad TK. Do úseku trasy B Anděl -
Náměstí Republiky nyní přitéká od stanice Florenc-B 1 150 l/s. Na trasu
A odtéká 700 l/s a dalších 180 l/s odtéká skrze netěsnosti tlakových uzávěrů
do stanice Smíchovské nádraží.
|
19:00
|
Výpadek komunikace elektrodispečera
a ztráta jakéhokoliv spojení s manipulanty na měnírnách a distribučních
transformovnách
|
20:45
|
Přerušeno telefonické spojení vlakového
dispečera se stanicemi v úseku Zličín – Nové Butovice
|
21:00
|
Voda ve stanici Muzeum dosahuje výšky
asi 1 m nad úroveň nástupiště. Ve zbylé části trasy A je o 0,2 m výše.
Přítok na trasu A poklesl na 400 l/s.
|
21:05
|
Přerušeno telefonické spojení vlakového
dispečera se stanicemi celé trasy B
|
21:19
|
Žádost o náhradní povrchovou dopravu
|
22:00
|
Zavedena náhradní povrchová doprava
a uzavírání vstupů do stanic trasy B
|
22:15
|
Postupné uzavření stanic trasy B
|
22:37
|
Poslední vlak do depa Zličín
|
23:00
|
Hladina vody v úseku Florenc-B - Invalidovna
kulminuje na kótě 184,9 m n. m., tj. 4,68 m pod úrovní maximální hladiny
rozvodněné Vltavy u stanice Florenc (189,58 m n. m.). Voda dosahuje ve
stanici Florenc-B 33,9 m, ve stanici Křižíkova 32,4 m a ve stanici Invalidovna
26,4 m nad úroveň nástupiště. Na této kótě setrvá až do 2:00 následujícího
dne, kdy začne klesat. Odtok i přítok již poklesly na 500 l/s a stále
klesají.
|
Pátek 16.8.2002
|
|
00:30
|
Částečně uzavřen vstupní tlakový uzávěr
ve stanici Muzeum A do výše 1,5 m, celý nelze uzavřít
|
01:00
|
Výška Vltavy na vodočtu v Malé Chuchli
klesla pod 5 m - naměřeno 498 cm. Hladina dále klesá rychlostí 5 cm za
hodinu. Průtok Vltavy již poklesl o 2 300 m3/s na 2 900 m3/s.
|
01:30
|
Voda v úseku trasy B Anděl - Náměstí
Republiky kulminuje na výškové kótě 184,85 m n. m., tj. 4,73 m pod úrovní
maximální hladiny rozvodněné Vltavy u stanice Florenc (189,58 m n. m.).
Všechny stanice v tomto úseku jsou plně zatopeny včetně eskalátorových
tunelů. Vestibul není zatopen žádný (kromě "mezivestibulu" mezi
eskalátorovými schodišti na vstupu do stanice Můstek-B). Výška vody dosahuje
ve stanici Anděl 23,8 m, ve stanic Karlovo náměstí 20,7 m, ve stanic Národní
třída 25,8 m, ve stanici Můstek-B 27,3 m a ve stanici Náměstí Republiky
29,8 m nad úroveň nástupiště.
|
01:30
|
Voda na trase A kulminuje na výškové
kótě 184,8 m n. m., tj na kótě, která je 4,78 m pod úrovní maximální hladiny
rozvodněné Vltavy u stanice Florenc (189,58 m n. m.). Hladina vody se
zastavila 1,6 m nad nástupištěm stanice Muzeum-A a na opačném konci zaplavené
části trasy A 0,6 m pod úrovní TK ve stanici Hradčanská. Voda dosahuje
ve stanici Můstek-A 17,2 m, ve stanici Staroměstská 21,3 m a ve stanici
Malostranská 22,8 m nad úroveň nástupiště. Voda nyní začíná voda proudit
opačným směrem - z trasy A zpět na trasu B.
|
02:00
|
Mění se směr proudění vody přes
traťový tlakový uzávěr u stanice Náměstí Republiky. Nyní voda proudí do
stanice Florenc-B, protože zde poklesla hladina v důsledku odtoku vody
z tohoto úseku do stanice Palmovka.
|
04:10
|
Pro stále stoupající hladinu vody
na přestupových eskalátorech stanice Muzeum nařízena ve 4:10 nařízena
evakuace technických prostor pod úrovní vestibulu stanice Muzeum.
|
Od ranních výjezdů je provoz metra
zajišťován takto:
-na trase A v úseku Skalka – Náměstí Míru -na trase B mimo provoz -na trase C v úseku Pražského Povstání – Háje a Pražského Povstání – Muzeum C kyvadlově jednou soupravou |
|
06:00
|
Zastavil se přítok povrchové
vody do metra přes šachtu (vrt) u stanice Invalidovna. Definitivně tak
přestala vnikat povrchová voda do metra. V současnosti dochází k vyrovnávání
hladin vody v jednotlivých úsecích metra.
|
09:00
|
Hladina vody v úseku Florenc-B - Invalidovna
již poklesla o 1 m.
|
10:00
|
Voda ve stanici Florenc-C již poklesla
o 3,6 m. Na trasu B stále odtéká asi 150 l/s.
|
odpoledne
|
Hladina voda v úseku Palmovka - Vysočanská
kulminuje na kótě 183,75 m n. m. Od stanice Invalidovna sice stále voda
přitéká netěsnostmi tlakových uzávěrů, ale její množství je menší než
které je již vyčerpáváno čerpadly ze stanice Vysočanská (čerpání vody
bylo zahájeno dopoledne). Na nástupišti stanice Palmovka je 4,75 m vody,
ve stanici Českomoravská 9,1 m a ve stanici Vysočanská 8,7 m. Do přelití
výškového horizontu mezi stanicemi Vysočanská a Kolbenova chybí 2,75 m
(do úrovně TK).
|
16:01
|
Zaveden kyvadlový provoz s cestujícími
jednou soupravou v každé koleji v úseku Hloubětín – Černý Most
|
16:21
|
Zaveden kyvadlový provoz s cestujícími
jednou soupravou v každé koleji v úseku Zličín - Nové Butovice
|
20:00
|
Výška Vltavy na vodočtu v Malé Chuchli
klesla na 400 cm. Hladina dále klesá průměrnou rychlostí 3,5 cm za hodinu.
Průtok Vltavy již poklesl o 3 000 m3/s na 2 200 m3/s.
|
24:00
|
Hladina vody v úseku Florenc-B - Invalidovna
již poklesla o 1,5 m. v úseku Anděl - Náměstí Republiky o 1,45 m a na
trase A o 1,4 m. Voda ve všech uvedených úsecích klesá rychlostí 5 cm
za hodinu. Přítok vody do stanice Smíchovské nádraží klesá. Vzestup vody
se zastavil na úrovni 0,35 m pod úrovní TK. Voda již zaplavila prostor
pod nástupištěm a obratové koleje.
|
Autor: XXX
| |